Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 9]Övar på tidigare nationella prov. Behöver hjälp

DenDanne
Medlem

Registrerad: 2016-12-14

[ÅK 9]Övar på tidigare nationella prov. Behöver hjälp

Hej.
Jag ska ha nationella proven i matematik snart. Håller på att öva med nationella prov som varit tidigare år.
Har kommit till de 2 sista frågorna som lyder

När olja från fartyg läcker ut i havet bildas det en tunn hinna på vattnet som i genomsnitt har tjockleken 0,002 mm. Ett fartyg läcker ut 6 m (upphöjt i 3) olja.
Hur många kvadratkilometer täcker oljan?

Det där var den första uppgiften. Jag har absolut ingen aning hur jag ska göra.

Den andra är
Man har försökt att stoppa tjuvjakt  av noshörningar. Därför har de ökat med 60 procent från 1995 till 2005.
År 2005 fanns det ca 4000 noshörningar.

a. Hur många noshörningar fanns det år 1995?
Fick 1600 st som svar genom att ts 4000x0,4

b. Utgå från att den procentuella ökningen fortsätter på samma sätt.
Hur många svarta noshörningar kan man då räkna med att det finns år 2035?
Denna uppgift vet jag inte hur jag ska göra. Men misstänker man ska göra någon formel.

Kan någon förklara hur jag ska göra på de här uppifterna?
Tack

Senast redigerat av DenDanne (2017-01-14 12:55)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [ÅK 9]Övar på tidigare nationella prov. Behöver hjälp

Gör en tråd för varje fråga, det blir så rörigt annars! Du kan klipp-och-klistra den andra frågan i en egen tråd.

Du vet att det har läckt ut LaTeX ekvation olja. Det innebär att volymen av oljefläcken är precis så stort. Du vet tjockleken, så du kan beräkna arean. I den här uppgiften är det inte beräkningarna som är det krångliga, utan enhetsomvandlingarna (tycker jag åtminstone).

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [ÅK 9]Övar på tidigare nationella prov. Behöver hjälp

DenDanne skrev:

Hej.
Jag ska ha nationella proven i matematik snart. Håller på att öva med nationella prov som varit tidigare år.
Har kommit till de 2 sista frågorna som lyder

När olja från fartyg läcker ut i havet bildas det en tunn hinna på vattnet som i genomsnitt har tjockleken 0,002 mm. Ett fartyg läcker ut 6 m (upphöjt i 3) olja.
Hur många kvadratkilometer täcker oljan?

Det där var den första uppgiften. Jag har absolut ingen aning hur jag ska göra.

Skapa en ny tråd för varje fråga.

Vi tar oljan här så kan du skapa en ny tråd för noshörningarna.

Det här handlar dels om att omvandla mellan olika enheter, dels att använda en formel för volym.

Om vi tar volymsformeln först så gäller det att om oljehinnan har tjocklek d och ytan A så är oljans volym V = A*d.

Dvs volymen = ytan gånger tjockleken.

Känner du till det sambandet?

Av de olika storheterna V, A och d så känner du ju till volymen V (6 m^3) och tjockleken d (0,002 mm) och det är ytan A du ska räkna ut.

Kan du göra om formeln V = A*d så att du får A ensamt på ena sidan av likhetstecknet?
Då är det bara att stoppa in värden för V och d och räkna ut så får du svaret.

Men först måste du se till att alla enheter är samma.

Nu är det både millimeter (tjocklek) och m^3 (volym).

Du ska svara i kvadratkilometer så det kan vara smart att först omvandla de kända måtten till kilometer )(km) och kubikkilometer (km^3).

Det var lite tips.

Kommer du vidare nu?

Nothing else mathers

Sidfot