Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Komplettera följande mening

[FY 1/A] Komplettera följande mening

Simondum
Medlem

Registrerad: 2017-01-12

[FY 1/A] Komplettera följande mening

En boll kastas rakt upp i luften. Punkten i diagrammet visar bollens höjd över marken under en viss tid
efter kastet. Komplettera följande mening så att den blir fullständig:

Vid tidpunkten_________ befinner sig bollen på höjden_________ över marken och rör sig i riktning __________
med farten __________

Första är 0,75s, andra är 8,5m. Men sen förstår jag inte. Finns inget att läsa om riktning i ett s-t diagram.
Kanske är svårt att hjälpa utan att lösa uppgiften åt mig, men jag har absolut ingen aning. Hade varit bra om det hade funnits en liknande uppgift med lösning men det hittar jag inte.

Så kan någon få mig att förstå.

Tack på förhand

Simondum
Medlem

Re: [FY 1/A] Komplettera följande mening

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Eftersom kastet var rakt upp, finns det bara två riktningar att välja mellan, uppåt eller nedåt.

Kan du lista ut vilket som gäller vid den aktuella tidpunkten?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Ordet i tredje luckan skall vara antingen "uppåt" eller "nedåt".

Simondum
Medlem

Jag trodde det skulle vara mer komplicerat än så haha, men fjärde linjen antar jag är lite svårare. Med farten menas alltså hastigheten bollen har vid just det tillfället eller?

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Simondum skrev:

Jag trodde det skulle vara mer komplicerat än så haha, men fjärde linjen antar jag är lite svårare. Med farten menas alltså hastigheten bollen har vid just det tillfället eller?

Just det.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Komplettera följande mening

Sidfot