Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] beräkna avståndet mellan två löpare..

[FY 1/A] beräkna avståndet mellan två löpare..

hysteriskt
Medlem

Registrerad: 2014-03-03

[FY 1/A] beräkna avståndet mellan två löpare..

Vid VM 2009 i Berlin sprang Jamaicanen Usain Bolt 100 meter på 9,58 sekunder. Tvåa kom Tyson Gay på 9,69 s. Enligt Åsas beräkningar var han 1,14 meter bakom. Johan tror att avståndet var större.Vem har rätt? Motivera ditt svar.

Jag räknade såhär:

s = vt

v(Tyson) = 100/9,69 = 10,3 m/s

9,69 sek - 9,58 sek = 0,11 sek

s = 10,3 m/s x 0,11 sek = 1,133 meter.

Avståndet skulle isåfall vara mindre än vad som anges i uppgiften...

problemet är att i facit står det att avståndet är större eftersom Johan tagit hänsyn till att medelhastigheten är större i slutet av banan.

betyder det att jag egentligen räknat rätt fast jag "glömt" att ta med detta som en faktor? känns iallafall som en svår grej att veta och kunna uppskatta...

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 1/A] beräkna avståndet mellan två löpare..

Du  har "glömt" det som hela uppgiften vara konstruerad för att du skulle komma på. Du kan jämföra med att världsrekordet på 200 m är mindre än 2* världsrekordet på 100 m. Båda börjar ju i startblocken med hastigheten 0 och accelererar så mycket de kan tills de kommer i mål.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] beräkna avståndet mellan två löpare..

Sidfot