Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 2/B]Cellmembranets permeabilitet.

[BI 2/B]Cellmembranets permeabilitet.

emmanz
Medlem

Registrerad: 2015-02-22

[BI 2/B]Cellmembranets permeabilitet.

Hej!

Vi har gjort en labb och håller på att skriva en labbrapport nu.

Jag känner mig färdig men börjar tvivla på ett påstående jag har skrivit...

Labben gick ut på att undersöka permeabiliteten hos en jästuppslamning samt en vetemjölssuspension.

Vi hade först 2 e-kolvar med natriumvätekarbonat där vi tillsatte neutralrött som indikator.

Nästa steg tillsatte vi jästuppslamning (A) till en e-kolven och vetemjölssuspension (B) till den andra.

Resultatet blev att A fick en röd färg (sur) trots ett basiskt pH. Min slutsats blev att cellmembranet som är semipermeabelt har misstagit neutralrött som befanns sig i sin oladdade form för sackaros och därmed för in det i cellen som är sur, därav den röda färgen hos lösningen.

Lösning B förblev orange och hade ett basiskt pH och min slutsats blev att vetemjölsuspensionen inte hade några levande celler som skulle kunna transportera ex. neutralrött på samma sätt som jästcellerna gjorde..

Labben innehäll fler moment men detta är typ the basic..
Min fråga är alltså, är jag helt ute och cyklar med min teori om vetemjölsuspensionen, att det inte finns några celler??

• Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 2/B]Cellmembranets permeabilitet.

Sidfot