Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Utveckla sin språkförmåga

GH
Medlem

Registrerad: 2016-04-20

Utveckla sin språkförmåga

Hej.

Först vill jag ge lite backgrundinfo, jag tänker skriva Högskoleprovet 1 april för tredje gången. Jag brukar göra bra ifrån mig på den kvantitativa (matematiska) delen, men jag känner att den verbala (språk) delen håller mig nere, så jag undrar om tips för att förbättra sig på den, både om hur man kan förberedda sig inför provet, samt vad man ska tänka på för att lösa uppgifterna på provet.

Den verbala delen består av 4 moment:

Ordkunskap, man ska välja ut en korrekt definition av ord utan flera definitioner.
Läsförståelse (svenska), man får texter som man ska läsa besvara med en korrekt påstående enligt texten.
Meningskomplettering, man får en mening eller stycke, i vilket man ska stoppa in rätt ord i.
Läsförståelse (engelska), man får engelska texten som man ska välja rätt påstående utifrån (tror det ska gå bra att stoppa detta inlägg i svenska forumet i och med att de 3 andra momenten är på svenska)

Så hur ska jag utveckla min ordförståelse, läsförståelse (på svenska och engelska) och meningskomplettering och hur ska jag tänka och göra för att lösa uppgifterna?

Tack!

LukrMone
Medlem

Registrerad: 2017-01-13

Re: Utveckla sin språkförmåga

Om svenskan så skulle jag förmodligen titta runt på vanliga språkfel, till exempel dem och de som är otroligt vanligt bland personer som talar svenska. Vårat och vårt också! Googla runt och se vad du kan hitta. smile

Sidfot