Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

positiva och negativa effekter

Godis5648
Medlem

Registrerad: 2014-09-17

positiva och negativa effekter

Vi köper idag många varor, även mat producerade av människor som bor och arbetar långt ifrån Sverige.

Resonera kring vilka positiva och negativa effekter vår livsstil har för människor i fattiga länder. I ditt resonemang kan du väga in effekter på kort och lång sikt. Försök ta fram minst tre saker i vår livsstil som påverkar fattiga människor, exempel

Positiv effekt: Ger jobb
Negativ effekt: Lång transport till sverige som orsaker utsläpp. Risk för dålig arbetsmiljö
Kort sikt: Människor riskerar att skadas genom jobbet
Lång sikt: Ökning av växthusgaser på grund av transporterna

Denna fråga är väldigt klurig, vet direkt inte hur jag ska förklara mig.

tacksam för tips

Godis5648
Medlem

Re: positiva och negativa effekter

Men som sagt, tack vare vår livsstill så får allt fler jobb. Fler länder får tillgång till saker dem aldrib skulle kunna få utan oss, vi konsumenter, som t.ex utbildningar, sjukvård osv Eller hur???

Godis5648
Medlem

Hej, jag frågar alltid er om det är rätt, för jag är alltid väldigt osäker över mina svar. Det är anledningen varför jag ofta frågar eller hur?

Så att ni vet jag försöker inte att bumpa men är det rätt, det jag har skrivit??

Senast redigerat av Godis5648 (2017-01-12 23:22)

Sonny Crockett
Medlem

Registrerad: 2015-08-08

Hej!

För det första så är en stor del av att svara på dessa frågor att själv kunna sitta och se saker ur olika perspektiv, vrida och vända på frågor och problematisera i allmänhet. Du skriver att det skapar jobb, skulle inte det även innebära att arbete försvinner från Sverige? Att man i en marknadsekonomi ständigt söker efter den billigaste produkten innebär i sin tur att Svenska arbeten skatteintäkter försvinner likaså på längre sikt en högre arbetslöshet.

Detta är ett kort utdrag ur hur du kan resonera i dessa frågor, resten lämnar jag till dig.

Mvh,
Sonny Crockett.

" People never change, they only get old "

Sidfot