Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Bestämning av aktiveringsenergi

[KE 2/B]Bestämning av aktiveringsenergi

rohanzyli
Medlem

Registrerad: 2016-08-22

[KE 2/B]Bestämning av aktiveringsenergi

Halloj!

Jag har fastnat med en formel som jag hur mycket jag än grubblat över inte förstår. Den handlar om aktiveringsenergi.

r = k x [c av ämne]
k = hastighetskonstant
r = reaktionshastigheten

Ea = Aktiveringsenergi (J/Mol)
T = temperatur i Kelvin
A = en annan konstant
R = 8,314 J/Mol x K)

k = A x e^(-Ea/RT)

Logaritmering av Arrhenius ekvation ger: ln(A) - Ea/RT

Medelvärdet av reaktionshastigheten är (koncentrationen / tiden) för att ämnets färg ska omfärgas.
Det här värdet har jag tagit fram vid 4 olika temperaturer, 20, 40, 60, 80 grader.

Nu när jag har tagit fram detta värde, reaktionshastigheten alltså, vad ska jag göra härnäst för att få fram aktiveringsenergin, här tar det helt stopp.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 2/B]Bestämning av aktiveringsenergi

Gissar att du vet koncentrationen också!

Du vet alltså reaktionshastigheten vid 4 olika temperaturer (och koncentrationen) - då kan du räkna ut 4 olika värden på hastighetskonstanten (vid de olika temperaturerna).

Engelska Wikipedia har en artikel om Arrhenius plot: https://en.wikipedia.org/wiki/Arrhenius … enius_plot

rohanzyli
Medlem

Registrerad: 2016-08-22

koncentrationen har tagits fram ja, det första jag gjorde var att beräkna reaktionshastigheten såhär (koncentrationen / tiden) = 0,0025/215 = 1,16 x 10^-5.

Ska jag då ta?:
r = k x [c av ämne]
r / [c av ämne] = k
1,16 x 10^-5 / 0,0025 = 0,00464? Verkar detta stämma?

I sådana fall om det är korrekt hur går jag vidare i denna formel nu: k = A x e^(-Ea/RT), har ingen aning om vad A är heller för konstant, och vad står lilla e för?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Har du läst länken jag skickade?

e är en matematisk konstant, basen för de naturliga logaritmerna.
e = 2,718281828massaflerdecimaler.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Bestämning av aktiveringsenergi

Sidfot