Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Hur gör jag?

Naturaren98
Medlem

Registrerad: 2016-11-05

[FY 2/B] Hur gör jag?

Två vågkällor A och B svänger i fas. Avståndet AB är 4,0 m. Genom vågkällan A tänker man sig en linje L vinkelrät mot AB. Om man från A förflyttar sig längs L finner man en första nodlinje på avståndet 0,27 m från A. Om man fortsätter att förflytta sig utefter L i samma riktning når man först en punkt Q där vågorna från A och B förstärker varandra maximalt, därefter korsar man så småningom ytterligare totalt fem nodlinjer. Inga fler noder finns utefter L. Bestäm avståndet AQ.

Vet hur jag ska lösa uppgiften, men har problem med att ta reda på k, enligt facit är k=5 men jag förstår inte varför. Q kommer ju efter det första minimet, borde det då k vara =1?
Hur får jag fram k för Q? Jag vet att det är 6 st nodlinjer totalt, men kan jag utnyttja detta för att beräkna k? Hur gör jag isf.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 2/B] Hur gör jag?

Rita! Hur många nodlinjer finns det på linjen mellan A och B?

OK - om du räknar med att "k från A" = 1, vad blir då "k från B"?

Vilken är våglängden?

Sidfot