Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] volym koncentrerad ammoniak?

[KE 1/A] volym koncentrerad ammoniak?

ediskey
Medlem

Registrerad: 2016-11-13

[KE 1/A] volym koncentrerad ammoniak?

Frågan är : Hur stor volym koncentrerad ammoniak NH3 med densiteten 0,91 g/cm3
och 24 mass%
NH3 behövs för att göra 0,500 dm3
ammoniaklösning med koncentrationen 5,0 mol/dm3?

Min lösning:
n=c*v --> 0.500*5.0=2.5 mol
2.5 mol av NH3 det ger att massan är lika med Molmassan som jag fick fram är 17.034 g/mol multiplicerat med massprocenten 0.24. Substansmängden innan borde vara lika med substansmängden efteråt, eller?
Jag undrar om man ska anta massa ex 100 g, för då blir ju massan 25 g,eller?

Rätta mig om jag har fel för det har jag nog, tack på förhand!

If you want success, never stop trying

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] volym koncentrerad ammoniak?

Du har räknat ut substansmängden för ammoniak korrekt. Du har också rätt i att substansmängden ammoniak i den koncentrerade ammoniaken är lika med substansmängden ammoniak i den utspädda lösnigen.

Du vet hur många mol ammoniak du vill ha, och du vet molmassan, så du kan räkna ut massan av ren ammoniak.

Du vet massan ren ammoniak och halten (i mass-%) så du kan räkna ut hur många gram konc ammoniak du skall ha.

Du vet hur många gram konc ammoniak du skall ha, och du vet densiteten, så du kan räkna ut volymen av konc ammoniak du skall mäta upp. Det är detta du vill veta.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] volym koncentrerad ammoniak?

Sidfot