Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Minsta mängden sluten under en operation

butter91
Medlem

Registrerad: 2010-10-04

[HSM] Minsta mängden sluten under en operation

Hej!
Jag har googlat, sökt här på pluggakuten och sökt på youtube men inte hittat något bra svar:
Om man har en fråga t.ex. "finn den minsta mängden som innehåller 2/5 och är sluten under multiplikation", vilken metod använder man för att lösa det?
Jag söker inte svar på mitt exempel - jag söker efter en metodförklaring.

Om någon istället för svar har länk/youtube-tips vore det mycket uppskattat smile

Tack på förhand!!

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: [HSM] Minsta mängden sluten under en operation

Låt säga att en mängd LaTeX ekvation innehåller x och är sluten under multiplikation dvs kriteriet

LaTeX ekvation

Vi bygger sedan upp vår mängd genom att konstatera att eftersom LaTeX ekvation så måste vi även ha LaTeX ekvation. Men det antyder att LaTeX ekvation också måste vara i mängden. Upprepar vi detta resonemang får vi att det måste vara en massa tal på formen LaTeX ekvation som ligger i mängden. Dessa kan man inte unvika att ha med i mängden men följdfrågan blir vilka n:potenser det är som måste vara med och om dessa verkligen är alla tal som måste vara med.

Senast redigerat av SeriousSquid (2017-01-12 14:41)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Sidfot