Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 1/A] enhetsomvandlingar

hysteriskt
Medlem

Registrerad: 2014-03-03

[FY 1/A] enhetsomvandlingar

jag tycker det är svårt med enhetsomvandlingar rent generellt.
är det meningen att man bara ska memorisera en stor del av hur mycket något är i en annan enhet, eller finns det någon metod som man alltid kan använda?
jag blandar alltid ihop det..

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [FY 1/A] enhetsomvandlingar

Ja det finns ofta en metod.

Vilka enheter tänker du på?

Nothing else mathers

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Vad är det för enhetsomvandlingar du menar?

SI-systemet är uppbyggt för att enhetsomvandlingar skall vara så enkla som möjligt. https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet
De härledda enheterna bygger på de sju grundenheterna utan några omräkningsfaktorer. Det som kan vara krångligt är att t ex göra om från m^2 till km^2 eller från dm^3 till cm^3. Och så behöver man lära sig ett antal prefix utantill (eller ha en bra tabell).

Om man går utanför SI-systemet kan man träffa på de mest horribla enheter - min favorithatenhet är tryckenheten psi - pounds per square inch.

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Smaragdalena skrev:

... min favorithatenhet är ...

Haha. Ett nytt favoritord, fick läsa både en och två gånger.
Låter som en Hattifnatt  big_smile

Nothing else mathers

Sidfot