Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSF]Transienta förlopp - Serie/parallellkoppling
- gurkmynt
- Medlem
- Registrerad: 2017-01-11
[HSF]Transienta förlopp - Serie/parallellkoppling
Hej!
Jag har lite svårt att förstå lösningen nedan.
Det jag inte förstår är
1. när man räknar kretsens tidskonstant så använder man inte 100 ohm resistorn utan man väljer att parallelkoppla 100 ohm resistorn med 200 ohm resistorn. Tidigare har man bara valt resistorn vid spolen. Är det pga dioden man tar totala R?
2. När man räknar spolströmmen före frånslaget så seriekopplar man resistorerna. Detta är något som inte heller har förekommit i uppgifterna utan en diod.
Uppskattar ifall någon kan reda ut det här. Tack på förhand!
(uppgiften med lösning postas under detta inlägg)
- gurkmynt
- Medlem
Re: [HSF]Transienta förlopp - Serie/parallellkoppling
- Gorm
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-07
gurkmynt skrev:
Hej!
Jag har lite svårt att förstå lösningen nedan.
Det jag inte förstår är
1. när man räknar kretsens tidskonstant så använder man inte 100 ohm resistorn utan man väljer att parallelkoppla 100 ohm resistorn med 200 ohm resistorn. Tidigare har man bara valt resistorn vid spolen. Är det pga dioden man tar totala R?
2. När man räknar spolströmmen före frånslaget så seriekopplar man resistorerna. Detta är något som inte heller har förekommit i uppgifterna utan en diod.
Uppskattar ifall någon kan reda ut det här. Tack på förhand!
(uppgiften med lösning postas under detta inlägg)
När strömbrytaren S är i tilläge får dioden spänning i backriktningen och leder inte. D.v.s. det går då ingen ström genom vare sig diod och eller motståndet på 200 Ohm. De är i princip bortkopplade. Strömmen genom spolen beror då enbart på spänningskällan och de andra bägge motstånden (100+10 Ohm) som ju ligger i serie samt spolen.
När strömbrytaren S öppnas fortsätter det att flyta en ström i samma riktning genom spolen. Men dioden får nu spänning i framriktningen och börjar leda. Strömmen genom spolen går nu i stället via de bägge motstånden på 100 resp. 200 Ohm som ju nu hamnar i serie.
- gurkmynt
- Medlem
Tack så mycket för hjälpen!
Jag förstår resonemanget men nu kan jag inte förstå varför man inte tänker på detta sätt vid uppgifter som denna?
Varför parallellkopplar man inte 900 ohm med 20ohm?
Senast redigerat av gurkmynt (2017-01-12 03:48)
- anders45
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-23
gurkmynt skrev:
Tack så mycket för hjälpen!
Jag förstår resonemanget men nu kan jag inte förstå varför man inte tänker på detta sätt vid uppgifter som denna?
Varför parallellkopplar man inte 900 ohm med 20ohm?
N'r strömställaren sluts så
uppkommer en krets där kondensatorn C uppladdas genom kretsen Rc C och E.
R ingår inte i uppladdningskretsen.
Senast redigerat av anders45 (2017-01-12 04:22)
- gurkmynt
- Medlem
Okej då förstår jag! Tack för hjälpen