Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 2/C]Problemlösning

SolidusBoss
Medlem

Registrerad: 2016-01-14

[MA 2/C]Problemlösning

Hej, har en fråga jag inte förstår tillräckligt.

Daniel cyklar varje arbetsdag 3 km från sin hemort till järnvägsstationen. Tågresan tar 36 min. Han cyklar sedan från stationen 2 km i en nedförsbacke med medelhastigheten 24 km/h. Tågets medelhastighet är 100 km/h och den första cykelturen tar 9 min.

Vad är medelhastigheten på hela resan?

Är det inte Den totala sträckan/ den totala tiden? Jag tog det men fick 76 km/h, men facit säger 78 km/h. Hur ska man ta reda på den sista kilometerns tid som är resterande?

"In his eyes the greatest symbiotic parasite the worlds ever known isn't microbial - it's linguistic. Words are what keep civilization, our world - alive. Free the world, Not by taking mens lives. But by taking their tongues."

Louis
Medlem

Registrerad: 2010-02-04

Re: [MA 2/C]Problemlösning

Har du räknat ut sträckan för tågresan och tiden för den andra cykelturen?

SolidusBoss
Medlem

Sträckan för tåget har jag löst vilket är 60 km. Men den andra turen, är det 1/24, eftersom det är 1 km resterande och den åker i en medelhastighet på 24 km/h?

"In his eyes the greatest symbiotic parasite the worlds ever known isn't microbial - it's linguistic. Words are what keep civilization, our world - alive. Free the world, Not by taking mens lives. But by taking their tongues."

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

SolidusBoss skrev:

Daniel cyklar varje arbetsdag 3 km från sin hemort till järnvägsstationen. Tågresan tar 36 min. Han cyklar sedan från stationen 2 km i en nedförsbacke med medelhastigheten 24 km/h. Tågets medelhastighet är 100 km/h och den första cykelturen tar 9 min.

Vad är medelhastigheten på hela resan?

Lite konstig uppgift men jag tolkar den så här:
1. Daniel cyklar 3 km från hemmet till tågstation A. Det tar 9 minuter.
2. Daniel åker tåg från station A till station B. Resan tar 36 minuter ich går i 100 km/h.
3. Daniel cyklar från tågstation B till jobbet. Sträckan är 2 km och han håller hastigheten 24 km/h.

Daniel har alltså en cykel på varje ställe.

Och jo, medelhastigheten är (total sträcka)/(total tid).

Senast redigerat av Yngve (2017-01-11 20:38)

Nothing else mathers

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Cykelturen i nedförsbacken borde väl ta (2 km)/(24 km/h)=1/12 h?

Hur tolkar du frågan? Jag tolkar frågan som att han först cyklar, sedan tar tåget och sedan cyklar vidare, därmed att turen i nedförsbacken är separat från turen till stationen.

SolidusBoss
Medlem

Tack Eelluuxx, det var jag som tolkade frågan helt fel.

Sidfot