Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM] Normalfördelning av vikt
- moonracer
- Medlem
- Registrerad: 2016-12-07
[HSM] Normalfördelning av vikt
Hej, har en tenta nu den 13 inom statistik och känner mig relativt lugn förutom på just en typ av uppgifter.
Här är ett exempel:
En apelsins vikt är normalfördelad med väntevärdet 0,2kg och standardavvikelsen 0,05kg.
Hur många apelsiner måste man minst köpa för att med sannolikheten 99.5 % få 5kg? (svaret har jag för mig blir ca 29)
Det jag tänker mig är att man vill ha summan av antalet apelsiner som måste köpas, vilket leder en till Centralagränsvärdesatsen (CGS). Enligt den formeln så ställer jag upp den. P(S>5)=0.995. Detta ger i formeln Fz(5-0.2n/(0.0025n)^2)=0.995. Problemet är att när vi löser sådana här på seminariumen så räknar läraren alltid istället Fz()=0.005, alltså den lägre nivån istället för den övre. Jag förstår verkligen inte intuitionen bakom detta och varför den vanliga uppställningen jag först gjorde blir fel. I andra fall kan han skriva ex. "hur många måste man köpa för att sannolikheten ska bli MINST 0.995".
Jag trodde att eftersom det då stod Fz()<0.995 så var det bara att vända på tecknet och få Fz()>0.005 men i detta fall står det ju inte om det ska vara minst eller inte och då funkar ju inte mitt "fusk". Antar man dock att större sannolikhet är ok så blir det ju Fz()>0.955 och då förstår jag inte varför man inte bara kan skriva av formeln rakt av?? De skriver ju fortfarande motsatsen, alltså 0.005
Summa kardemumma, varför skriver de ALLTID om sannolikheten till vad som verkar vara komplementet? Varför kan man inte bara skriva så som jag gjorde först och sedan räkna på det sättet? (Detta kanske är uppenbart men hur vet jag om jag måste räkna på "motsatsen" istället?)
Tack på förhand, P
Senast redigerat av moonracer (2017-01-11 11:52)
- Henrik E
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-22
Re: [HSM] Normalfördelning av vikt
N(my,sigma) är symmetrisk kring my så om om det är 5% chans att den är mindre än my-k så är det 5% chans att den är större än my+k och alltså 95% chans att den är mindre än my+k.