Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Gränsvärdesberäkningar 3

taygetos
Medlem

Registrerad: 2012-11-05

[HSM] Gränsvärdesberäkningar 3

lim x--> oändligheten
x^(1/lnx)

FACIT: e

JAG:
vet inte hur jag ska tänka men 1/ln2 ger ca 1.44 och 1/ln99 ger 0.22 mao ger ln av ett större tal att kvoten går mot 0
så man får om x går mot oändligheten:
mot oändligheten^mot 0
vilket väl borde gå mot 1?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] Gränsvärdesberäkningar 3

Nej, oändligheten upphöjt till noll blir inte alltid 1. Jag tror att meningen är att du ska logaritmera uttrycket. Det blir något väldigt enkelt, faktiskt en konstant. Och då vet du att det ursprungliga uttrycket också är konstant.

taygetos
Medlem

När skulle INTE något ^0 bli 1?
Hur logaritmerar jag?

Senast redigerat av taygetos (2017-01-11 23:02)

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Om du följer ledtråden och logaritmerar LaTeX ekvation   får  du  LaTeX ekvation

som med hjälp av tredje logaritmlagen kan skrivas som LaTeX ekvation för alla LaTeX ekvation

Vilket tal är det som har sin naturliga logaritm LaTeX ekvation ?   

Spoiler (Klicka för att visa):

Jo     LaTeX ekvation   och det är LaTeX ekvation som söks   Varför?

När skulle INTE något ^0 bli 1?  nej inte alltid sant   LaTeX ekvation för alla LaTeX ekvation står det ofta i elementära
läroböcker men det är inte sant det måste gälla att för basen LaTeX ekvation gäller att    LaTeX ekvation

taygetos
Medlem

Jag kan inte hur man logaritmerar. Varflr får man "sätta ln runt" x? Det blir väl inte samma sak?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Nej, LaTeX ekvation.

Henrik E föreslåt att du skall strunta i funktionen LaTeX ekvation och istället beräkna gränsvärdet för funktionen ln(f(x)). När du sedan beräknat detta gränsvärde får du f(x) genom att beräkna e^(gränsvärdet).

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-12 20:25)

Sidfot