Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 1/A] Mönster och samband

ediskey
Medlem

Registrerad: 2016-11-13

[MA 1/A] Mönster och samband

Jag har kommit fram till att antalet prickar i en figur ökar enligt följande formel: 3n+2 alltså figurnumret multiplicerat med 3 adderat med 2. Sen kommer den frågan jag inte kunde lösa:" Du har 450 prickar och vill göra en så stor figur som möjligt, hur många prickar blir över".

Jag har testat att dividera det var det det enda jag kommit på jag ser inte sambandet, någon som vill hjälpa?
Tack på förhand!

If you want success, never stop trying

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [MA 1/A] Mönster och samband

ediskey skrev:

Jag har kommit fram till att antalet prickar i en figur ökar enligt följande formel: 3n+2 alltså figurnumret multiplicerat med 3 adderat med 2. Sen kommer den frågan jag inte kunde lösa:" Du har 450 prickar och vill göra en så stor figur som möjligt, hur många prickar blir över".

Jag har testat att dividera det var det det enda jag kommit på jag ser inte sambandet, någon som vill hjälpa?
Tack på förhand!

Börja med att försöka hitta en så stor figur som möjligt. Hur många prickar går åt till den? Hur många blir det då över?

Att leta efter en så stor figur som möjligt:
Du ska leta efter det största n som gör att antalet prickar i figuren inte överstiger 450. Det är samma sak som att antalet prickar i figuren är mindre än eller lika med 450.

Med hjälp av den informationen kan du formulera en olikhet på "mattespråket". Om du löser den olikheten så är du nästan klar.

Kommer du vidare då?
Visa hur du försöker.

Senast redigerat av Yngve (2017-01-10 18:48)

Nothing else mathers

ediskey
Medlem

Registrerad: 2016-11-13

Re: [MA 1/A] Mönster och samband

Yngve skrev:

ediskey skrev:

Tack på förhand!

Du ska leta efter det största n som gör att antalet prickar i figuren inte överstiger 450. Det är samma sak som att antalet prickar i figuren är mindre än eller lika med 450.

Med hjälp av den informationen kan du formulera som en olikhet på "mattespråket".

Kommer du vidare då?

nu förstår jag!:
450= 3n+2
448=3n
149.33..=n

149*3+2=449

Svar: 1 prick blir kvar
TACK!

If you want success, never stop trying

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13