Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM] Bevis gränsvärde
- märta1234
- Medlem
- Registrerad: 2016-06-22
[HSM] Bevis gränsvärde
Hej, jag ska härleda formeln för derivatan av ln(x). Jag undrar över en sak i sista steget av min uträkning, vill helst inte få några poängavdrag så vill gärna att härledningen är korrekt.
Vi har att
Genom att använda logaritmlagen ln(a)-ln(b)=ln(a/b) kan vi skriva om uttrycket som
Genom att dividera täljare och nämnare med x kan vi skriva om det som
Vi vet att gränsvärdet , min fråga är måste jag skriva
om på något sätt för at visa att även det uttrycket
enligt standardgränsvärdet ovan går mot 1? Eller går det bra att endast hänvisa till standardgränsvärdet?
Tack.
Tråd flyttad av moderator från Matematiska bevis till Högskolematematik./Russell
Senast redigerat av märta1234 (2017-01-08 17:57)
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [HSM] Bevis gränsvärde
Du menar att h skall gå mot 0 även i sista uttrycket, eller hur?!
- Henrik E
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-22
Du kan ju kalla h/x för k så blir det standardgränsvärdet.
- joculator
- Medlem
- Registrerad: 2012-09-12
Se nedan.
Senast redigerat av joculator (2017-01-09 05:33)
- Henrik E
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-22
Men i beviset för logaritmens derivata får man inte använda logaritmens derivata!
- Emmynoether
- Medlem
- Registrerad: 2017-01-14
Om du har bevisat det här gränsvärdet så får du använda det. Det brukar man göra innan man går igenom derivatan av naturliga logaritmen och då är det vattentätt. Minns du om du har gjort det?
"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski
- anders45
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-23
märta1234 skrev:
Hej, jag ska härleda formeln för derivatan av ln(x). Jag undrar över en sak i sista steget av min uträkning, vill helst inte få några poängavdrag så vill gärna att härledningen är korrekt.
Vi har att
Genom att använda logaritmlagen ln(a)-ln(b)=ln(a/b) kan vi skriva om uttrycket som
Genom att dividera täljare och nämnare med x kan vi skriva om det som
Vi vet att gränsvärdet, min fråga är måste jag skriva
ompå något sätt för at visa att även det uttrycket
enligt standardgränsvärdet ovan går mot 1? Eller går det bra att endast hänvisa till standardgränsvärdet?
Tack.Tråd flyttad av moderator från Matematiska bevis till Högskolematematik./Russell
Skriv om
Använd att
Vilket tillsammans ger derivatan. ln'(x)=1/x
Detta är standardhärledningen av derivatan för ln x.
Senast redigerat av anders45 (2017-01-14 16:08)
- märta1234
- Medlem
- Registrerad: 2016-06-22
Emmynoether skrev:
Om du har bevisat det här gränsvärdet så får du använda det. Det brukar man göra innan man går igenom derivatan av naturliga logaritmen och då är det vattentätt. Minns du om du har gjort det?
Emmynoether Såg att beviset av lim x->0 ln(1+x)/x=1 också ska göras, det kommer innan det här beviset (har inte gjort uppgifterna i tur och ordning) så då är det väl ganska logiskt att man får använda det till denna uppgift. Och även om man, av någon märklig anledning, måste ange det beviset igen så kommer jag ju kunna beviset :-)
Generellt så tycker jag att det är svårt att veta vilket bevis man ska använda för att bevisa gränsvärden, då det ofta finns många "bevis" som cirkulerar bland elever och på forum men som egentligen inte är giltiga bevis. Om vi exempelvis tar beviset för lim x->0 ln(1+x)/x=1 så ger andra elever och forum massor av förslag hur man kan göra det men många av dessa är inte giltiga bevis. Finns det någon tumregel för hur ett bevis för gränsvärden ska se ut?
Smaragdalena Nej, jag menar k->0, det är ju ekvivalent med att h->0 när jag sätter k=h/x.
Henrik E Du skrev "Men i beviset för logaritmens derivata får man inte använda logaritmens derivata!", var det till mig? Skulle du kunna utveckla det? :-)
Senast redigerat av märta1234 (2017-01-14 15:15)
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
märta1234 skrev:
Smaragdalena Nej, jag menar k->0, det är ju ekvivalent med att h->0 när jag sätter k=h/x.
Men du har ju ändrat det så att det blev som jag trodde! Diskussionen om k kom senare.
- Emmynoether
- Medlem
- Registrerad: 2017-01-14
Du kommer märka mer och mer att matematik är lite som ett hantverk, det finns inget recept som är det bästa på alla problem man stöter på utan det handlar om att skaffa sig erfarenhet och lära sig alla möjliga typer av tricks som man kan tänkas behövas. Det är färdigheter som kommer komma automatisk ju mer man jobbar med materialet. Det här är en av de största skillnaderna med studier på högskola jämfört med gymnasiet. Man lämnar alla "färdiga formler" bakom sig och använder sig av matematik på riktigt.
Senast redigerat av Emmynoether (2017-01-15 14:27)
"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski