Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[KE 1/A]Löslighet

Thoyu
Medlem

Registrerad: 2016-09-30

[KE 1/A]Löslighet

Hej!

Jag har fått en lista av löslighets regler:
1. Salst of alkali metals and ammonia - soluble with all
2. Nitrate salts and chlorate salts -  Soluble with all
3. Sulfate salts -  Soluble with all except if bonded with Pb, Ag, Hg, Ba, Sr, and Ca
4. Chloride, bromide and iodide  salts -  Soluble with all except if bonded with Ag, Hg, and Pb
5. Carbonates, phosphates, chromates, sulfides, and hydroxides - Insoluble with all except if bonded with Compounds of the alkali metals and of ammonia

Jag gjorde en undersökning och dessa regler stämde t ex AgNO3(aq) + NaCl (aq) =>  AgCl + Na(NO3). Då var det grumblig (engelska milky percipitate), pga att AgCl är olöslig. Men jag förstår inte riktig varför dessa regler stämmer ? Skulle någon kunna förklara ?

Tack i förväg !

Senast redigerat av Thoyu (2017-01-07 17:11)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [KE 1/A]Löslighet

Löslighetsreglerna är bara en sammanfatting av iakttagbara fakta. För varje enskilt salt kan man kanske ge en kvantkemisk förklaring men det är långt bortom min kompetens.

Sidfot