Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Högskoleprovet 2017

Sosso88
Medlem

Registrerad: 2012-04-06

Högskoleprovet 2017

Hej alla!!

Jag tänkte göra högskoleprovet i april och det är min första gång. Så jag tänkte höra från er om någon har gjort och hur ni pluggade till det. Jag skulle gärna vilja ha tips! hjälper det att öva på gamla högskoleprov? har ni tips på böcker som kan vara bra att låna? Även många säger att HP är skit svårt, vilket gör mig riktigt nervös : (

Jag uppskattar alla tips. : )

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: Högskoleprovet 2017

Högskoleprovets svårighetsgrad är ju satt utifrån vad provet är till för: Att bedöma om den som skriver provet har tillräcklig studieteknik och baskunskap för att klara av en universitetsutbildning. Om man har de kvaliteterna, ja då är nog provet inte överdrivet svårt. Det låter hårt, men det är precis vad högskoleprovet är. Det är tänkt att ge en fingervisning om huruvida man kan klara av en utbildning.

Med det sagt finns det mycket att vinna genom att öva till provet. Här är några tips jag har hittat när jag har pluggat till HP (sedan har det inte blivit av, men jag satsar på vårens prov).

NOG: Var noggrann, men inte slarvig. En HP-guide jag läste tipsade om att ställa upp ekvationer med all information, och genom att räkna antalet ekvationer kunde man få ut svaret utan att behöva räkna särskilt mycket. Var noga med att informationen inte nämns två gånger: 2x=4 och 4x=8 ser lätt ut som två helt separata grejer om man tittar snabbt, men den andra ekvationen bidrar inte med någon ny information. Räkna inte ut svaret, det har du inte tid med. Det handlar bara om huruvida man kan räkna ut svaret eller inte.

DTK: Ta med en linjal och en överstrykningspenna. Träna på uppskattningar och avrundningar. Se till att du kan läsa av data ur Diagram, Tabeller och Kartor. Här har man lite mer tid än på de andra delarna, och det finns en hel del poäng att vinna. Var noggrann!

KVA: "Vilken kvantitet är störst?" är den genomgående frågan här. Det kan komma uppgifter om längd, volym, area, koordinatsystem (om y>-2 och x är bla bla... den typen av frågor), etc. Här handlar det oftast inte om uppskattningar på samma sätt som i DTK, utan ett mer logiskt och matematiskt tänkande. Går det att få fram tillräckligt mycket information av det jag fått, och vad säger isåfall den?

XYZ: Ren matematik, kommer i regel bara från matte 1 och 2. Det lönar sig att repetera den tidiga gymnasiematten här, det är jävligt surt att tappa tunga poäng på grund av att man slarvar. Samtidigt måste det gå undan, du har inte särskilt mycket tid på dig. Repetera grundpotensform och huvudräkning.

LÄS: Svensk läsförståelse, ofta tunga texter om helt slumpmässiga ämnen (eftersom testet ska mäta läsförståelse och inte allmänbildning). Läs texten noga, och tänk på att det ofta är viktigt att läsa ett helt stycke för att få svaret, även om det känns som om svaret står i en rad. Om du hinner, ta anteckningar i marginalerna. Läs mycket, gärna texter som SvDs och DNs ledare och liknande.

ELF: Engelsk läsförståelse, lite kortare texter. Här gäller ungefär samma tips som för LÄS, med undantaget att du lär stöta på ord du inte kan. Tänk då snabbt igenom, vad säger resten av meningen? Resten av stycket? Finns det några indikatorer som kan peka dig åt rätt håll? Om det exempelvis står ett par meningar om hur twitter är dåligt (det lär inte vara sådana ämnen, dock) och det sedan kommer en mening som börjar med but/however/although/meanwhile/liknande, då är det mycket troligt att meningen innehåller något som helt eller delvis talar emot tidigare påståenden. Om det istället står additionally/furthermore/moreover/continuing/liknande, är det troligen en fortsättning på tidigare påståenden. Tänk efter, har du hört ordet någon annanstans, i vilket sammanhang och vilken vikt och mening hade ordet då? Det kan löna sig att göra en snabb liten anteckning om man kommer fram till något.

ORD: Ordförståelse. Läs mycket, precis som med läs. Plugga in pre-, inter- och suffix (see what I did there?). Om du hinner och orkar kan latinska och grekiska för- och efterled ge väldigt mycket. Exempelvis efterledet logi som betyder "läran om". Om du sedan stöter på ordet psykologi och ett av förslagen är "läran om människors beteende", är det lätt att sluta sig till att det är rätt svar.

MEK: Precis som med LÄS och ORD, läs mycket och läs varierade texter. Om du fastnar, försök att klura ut vad meningen säger utan ordet. Finns det några indikatorer som får meningen att peka åt något visst håll? Om du bortser från alternativen, vilket ord hade du satt in luckan? Finns det några synonymer bland alternativen?

Övriga tips: Uteslutningsmetoden fungerar ofta för att eliminera svar. Var försiktig med extrema svar på de skriftliga delarna. Om du har tid: Skriv bokstaven bredvid luckan också, så kan du lätt gå tillbaka och kolla att du inte fyllt i fel lucka, det är oerhört irriterande. Träna på gamla provuppgifter, ät och sov ordentligt. Ät inget med för mycket socker i pauserna, utan satsa på riktig mat. Är det ett tillfälle då man inte vill ha en sockerkrasch är det på HP. Belöna dig isåfall efteråt istället. Lycka till!

Faris
Medlem

Registrerad: 2013-02-05

Re: Högskoleprovet 2017

Ett råd är att söka upp liknande rubriker innan man skapar en ny, finns ett flertal liknande. Nedan följer en: http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … ?id=117787

"Folk lyckas förväxla nyheter med vad de läser i tidningarna." A. J. Liebling (1904-1963)

Diskuterar gärna juridik/filosofi/nationalekonomi Mål: Jur.kand

Sidfot