Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 2/B] Parabel

billyb
Medlem

Registrerad: 2013-03-18

[MA 2/B] Parabel

Hej! Har fastnat på dessa två uppgifter: (http://imgur.com/a/e2o9g).

På uppgift 10 testade jag att sätta in koordinaterna (1, -10) i funktionen och fick då -10=a+b+c vilket då skulle innebära att b) stämmer. Men lyckas inte komma någon vart vad gäller att bestämma vad b och a är. Vad gäller uppgift 11 så vet jag rentav inte hur man kan börja lösa uppgiften. Hur man beräknar avstånd på en rät linje vet jag, men hur gör man egentligen när det kommer till parabler?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [MA 2/B] Parabel

10. Har parabeln ett minimivärde ("glad mun") eller ett maximivärde ("lessen mun")? Du kan se tillräckligt mycket av kurvan för att kunna avgöra vilket.

För att avgöra om b är positivt eller negativt kan du skissa upp funktionerna f = x^2, g = x^2 + x och h = x^2 - x för att avgöra åt vilket håll ett positivt värde på b flyttar kurvan.

Uppgift 11 behöver jag fundera lite mer på.

EDIT: Sätt in x = 2 respektive x = -2 i funktionen. Du får ett ekvationssystem med två ekvationer och två obekanta, så du kan få fram a och b. Använd sedan avståndsformeln för att få fram avstånset mellan de båda punkterna.

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-06 20:17)

Joodah
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [MA 2/B] Parabel

Alternativ till att bestämma b. Symmetrilinjen för en andragradsfunktion bestäms genom x=-b/2a. Är symmetrilinjen positiv eller negativ i ditt fall? När du vet vilket tecken a har vilket tecken måste då b ha för att symmetrilinjen skall få rätt tecken?

Sidfot