Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Teknisk fråga ang skrivare
- Gilerman
- Medlem
- Registrerad: 2010-05-20
Teknisk fråga ang skrivare
Hej!
Har en teknisk fråga, vad gäller skrivarmaskiner. Jag köpte en svartpatron till min Canon Pixma Mg4250, installerade den precis som vanligt, men fick ändå upp meddelande om att "bläcknivån är låg". Kontaktade företaget jag köpte patronen ifrån, och de menade att enheten var defekt, då de skickade vänligen en ny. Men SAMMA SAK HÄNDE, att jag fick upp ett meddelande om att "bläcknivån är låg". Blev så frustrerad. Jag menar, vad är sannolikheten att två enheter är defekta. Är det någon här som har någon idé om vad problemet är, och hur jag kan lösa det? Min skrivare är ny, och har inte haft problem med den med min tidigare patron.
G
- Gilerman
- Medlem
Re: Teknisk fråga ang skrivare
Har googlat runt, men inte funnit någon bra hjälp, varken på Canons hjälpsupporter, eller överhuvudtaget...
- Russell
- Moderator
- Registrerad: 2013-08-22
Jag har något minne av att ha läst att skrivare ibland säger att patronen är tom om man använder "piratpatroner" (dvs billigare substitut för Canons egna patroner). Så vitt jag vet är konsekvensen dock bara just att bläcknivån inte visas korrekt och att skrivaren varnar för låg bläcknivå, men att det ändå funkar att skriva ut.
Jag är absolut inte säker och jag har själv en Canon som fungerat bra med både deras egna och andras patroner, men om du har en piratpatron och du har slut på andra ledtrådar så kan det vara ett spår att kolla upp.
The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.
- Gilerman
- Medlem
Köpte ju patronen från nordicink, så vet ej om det är piratpatron eller inte... vill inte riskera att skriva ut och förstöra skrivaren, då det sägs att man inte bör skriva ut om nivån är låg... men är ju osäker om nivån verkligen är låg.
Har hursomhelst kontaktat dem igen, och får se vad de säger.
- Bubo
- Medlem
- Registrerad: 2015-12-28
En del skrivartillverkare gör vad de kan för att skrivarna inte skall fungera med annat än originalpatroner.
Ibland kan det räcka att rengöra kontakterna, ibland är det krångligare och ibland funkar det inte alls.
En Google-sökning på "low ink level canon" ger 659000 träffar.