Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Resonanser i laser - fattar 0. (figurer och frågor finns med)

[HSF] Resonanser i laser - fattar 0. (figurer och frågor finns med)

daykneeyell
Medlem

Registrerad: 2016-12-25

[HSF] Resonanser i laser - fattar 0. (figurer och frågor finns med)

Jag är inte riktigt med på vad författaren menar med frekvensavstånd. Jag är med på följande:

Grundfrekvensen i en laser med en spegel på vardera sida ges av

LaTeX ekvation

där L är laserns längd. Denna måste korrigeras om brytningsindex är annorlunda. Då ersätts L med nL. Frekvensen för en laser ligger dock på betydligt högre frekvenser än grundfrekvensen. Övertonerna LaTeX ekvation ges därför av

LaTeX ekvation

Nu kommer det jag inte förstår. Författaren redogör för det det så kallade frekvensavståndet mellan de stående vågorna i en laser:

LaTeX ekvation

Författaren hänvisar till en figur som är liknande denna:

https://imageshack.com/i/pmyEhQrbg

och påstår att "figuren visar de resonansfrekvenser, också kallade svängningsmoder, som lämner en He-Ne-laser med L=1,00 m." De sista detaljerna är inte nödvändigtvis korrekta i ovanstående figur.

Samtidigt visar kurvan spektrallinjens dopplerprofil.

Frågor:

1. Vad är frekvensavstånd och vad betyder detta rent konkret i en laser?

2. På vilket sätt är författarens redogörelser för det så kallade frekvensavstånd befogade? Vad egentligen ska

LaTeX ekvation betyda? Vad är LaTeX ekvation respektive LaTeX ekvation  i detta sammanhang?

3. Han hänvisar till en figur (likt den ovanstående) som är helt omöjlig att förstå även om man läser i boken. Vad ska bilden föreställa ens? Varför är bilden gaussisk(?) formad. Boken påstår att den visar spektrallinjens dopplerprofil? det finns en förklaring i boken till denna term men inte varför kurvan ser ut som den gör.

"figuren visar de resonansfrekvenser, också kallade svängningsmoder, som lämner en He-Ne-laser med...". Vänta nu, är det flera resonansfrekvenser i en laser? finns det inte bara en frekvens då vi sänder ut ljus med en specifik våglängd?

Tack på förhand

Senast redigerat av daykneeyell (2017-01-05 20:52)

daykneeyell
Medlem

Registrerad: 2016-12-25

Re: [HSF] Resonanser i laser - fattar 0. (figurer och frågor finns med)

bump, skulle vara jätte tacksam för svar då jag behöver veta detta

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Resonanser i laser - fattar 0. (figurer och frågor finns med)

Sidfot