Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]linjär avbildning, hjälp att tyda ett lösningsförslag

wilda1997
Medlem

Registrerad: 2014-09-15

[HSM]linjär avbildning, hjälp att tyda ett lösningsförslag

Hej. har en uppgift om en linjär avbildning, uppgiften är inte lång och komplicerad men istället för att skriva av så hoppas jag att det är okey att ni läser på bilden. https://gyazo.com/d947eb1fd9214fd4f23295f30920cb62. Jag undrar om det finns något annat sätt att lösa uppgiften eller att förklara varför det blir som det blir då jag inte riktigt hänger med. Jag skulle vilja multiplicera avbildningen med linjen för att se vad resultatet blir. (om det ens går). Som sagt förstår inte riktigt, tacksam för vägledning smile

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM]linjär avbildning, hjälp att tyda ett lösningsförslag

Linjära avbildningar avbildar en linje på en linje eller på en punkt. Ta två punkter från linjen och avbilda dom. Sammafaller bildpunkterna vet man att hela linjen avbildas på en punkt. Är bildpunkterna olika vet man att linjen avbildas på linjen mellan bildpunkterna.

Sidfot