Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Svenska
  •  » förvirrad kring en grammatisk fråga

förvirrad kring en grammatisk fråga

PluggaSmart
Medlem

Registrerad: 2015-01-10

förvirrad kring en grammatisk fråga

Hej!

Nu är det så att jag (under ett tag) har irriterat mig på en grammatisk fråga, användningen av infinitivmärket "att".

När jag skriver texter, så brukar skrivandet flyta på, men ibland händer det att frågar mig själv "ska det stå att här eller inte"?

T.ex. denna mening: Eftersom jag vill bli bättre på matte, så har jag tänkt att räkna mer i matteboken.
Ska att stå i denna mening?

Annat exempel: Jag tycker det låter logiskt ELLER jag tycker att det låter logiskt.
Vilket alternativ är rätt?

Jag tycker att båda ovanstående meningar låter bra, men vilka är korrekta grammatiskt?

Tacksam för hjälp!

Senast redigerat av PluggaSmart (2017-01-04 10:47)

It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!

PluggaSmart
Medlem

Re: förvirrad kring en grammatisk fråga

Bump

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Infinitivmärket "att" utelämnas allt oftare och det är korrekt både med och utan "att". Efter dom flesta verb är det vanligast att utelämna det - "börja gå", "sluta läsa", "behöva äta", "glömma kolla" - men just "kommer att läsa" är lite finare än "kommer läsa". Efter vissa hjälpverb (ska, vill, kan) får man inte ha "att".

PluggaSmart
Medlem

Okej, tack så mycket!

• Forum
  •  » Svenska
  •  » förvirrad kring en grammatisk fråga

Sidfot