Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Noder

Naturaren98
Medlem

Registrerad: 2016-11-05

[FY 2/B] Noder

Hur många våglängder motsvarar 9 noder i ett stängt glas rör? Är det inte 3 stycken? I facit står det 4, men förstår inte varför.

Dr.Cheng
Medlem

Registrerad: 2016-07-29

Re: [FY 2/B] Noder

Naturaren98 skrev:

Hur många våglängder motsvarar 9 noder i ett stängt glas rör? Är det inte 3 stycken? I facit står det 4, men förstår inte varför.

Håller också på med detta atm, tydligen så är avståndet mellan noder alltid λ/2 därav 9λ/2=4,5 dock kanske inte 0,5 kan räknas som en våglängd...

Har inte riktigt grepp om detta...

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Det borde bli 4 hela våglängder plus en fjärdedels våglängd. Ett stängt rör har alltid en nod i den stängda änden och en buk i den öppna.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Menar vi olika saker med nod och buk, Smaragdalena? I en öppen ända är väl övertrycket alltid noll och det är en nod i trycket. I en sluten ända är luftmolekylernas hastighet noll, det vill säga tryckets derivata är noll och vi har en buk i trycket. Nio noder ger åtta halvvåglängder men eftersom det är en buk i båda ändar till kommer två kvartsvåglängder. Rätt svar borde alltså vara 4,5 våglängder. Men jag kan tänka fel, så rättelser uppskattas.

Senast redigerat av Henrik E (2017-01-05 13:20)

Smaragdalena
Medlem

Som jag minns akustiken från min gymnasietid, så har en eträng en nod i varje ände, ett öppet rör bukar i båda ändar (så att ljudet "kommer ut") och ett stängt rör en buk i den öppna änden och en nod i den slutna. En sluten orgelpipa är en oktav lägre än en lika lång fast öppen. Det knepiga är att vissa blåsinstrument, som klarinett, bara ger upphov till vrannan överton (så egentligen borde det inte kallas oktavklaff) medan andra, som trumpet, ger alla övertonerna.

Henrik E
Medlem

Jag håller med om allt men tror att du kastat om nod och buk för sluten och öppen ände. Håller du inte med om mitt resonemang om trycket?

Smaragdalena
Medlem

Jag har aldrig tänkt på det som tryck, jag har tänkt det som att rita upp en stående våg.

EDIT: I min ungdom spelade jag kornett (det är nästan samma sak som trumpet). Det slutade jag med när jag flyttade hemifrån, men för kanske 6-7 år sedan kom jag på att jag önskade ig en trumpet - och fick det i julklapp. Det var ganska fascinerande att märka att en hel del av de gamla kunskaperna sattkvar, men ännu mer intressant att konsttera att jag förstod hur trumpeten fungerade på ett sätt som jag aldrig gjort tidigare - att om man "gav" trumpeten rätt ton i munstycket, så svarade den soch förstärkte tonen, och om man gav den en ton som inte hade rätt våglängd för att passa in i trumpetens rör med just de ventilerna nedtryckta, så "svarade" trumpeten inte, och det blev inte någon ton alls. Alla toner som man kan ta med samma grepp är olika övertoner som hör ihop med just den rörlängden. Vissa övertoner, som har frekvenser som inte passar ihop med vårt system med 12 halvtoner i en oktav, används inte.

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-05 17:26)

Henrik E
Medlem

Javisst är det kul att matte och musik hör så nära ihop. Jag spelar trombon och tuba (bland annat) så vi har samma referensram. Den stående vågen är väl precis lufttrycket i ett blåsinstrument och förskjutningen i sidled av en sträng.

Smaragdalena
Medlem

Det är lättare att föreställa sig en gitarrsträng! Eller rent av titta på en i verkligheten.

Henrik E
Medlem

Tänk om vi kunde se luftmolekylerna! Det är mycket som vi då skulle förstå - ljud och vind och väder.

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Eftersom vi ändå börjar komma från den ursprungliga frågan... (och bleckblås redan är överrepresenterat):

http://mozart.co.uk/information/theory/ … ustics.htm

Sidfot