Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 9] Proportionalitet (2:3, 4:5 etc)

MATSTHEBANG
Medlem

Registrerad: 2017-01-02

[ÅK 9] Proportionalitet (2:3, 4:5 etc)

Hej jag har gjort ett antal uppgifter om proportionalitet med har aldrig riktigt förstått vad som menas med t.ex. 2:3, 4:5.

Exempel på en svår uppgift jag har kommit till nu är:

Visa att klotets volym är 2/3 av cylinderns volym.

Klotets volym = 4pi x r^3/3
Cylinderns volym= B x h

Har frågat all möjliga personer både i skolan och Internet men förstår ändå inte.
SKulle gärna visa hur jag har försökt, men jag kan inte ens eftersom jag inte fattar.
Kan någon vara snäll och visa en tydlig uträkning som jag sedan kan titta på och försöka förtså eller på något sätt förklara för mig hur 2:3 fungerar, alltså vad den har för roll i upgiften,

Tack i förväg smile B-) :-)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [ÅK 9] Proportionalitet (2:3, 4:5 etc)

Jag gissar att du har en bild som visar att cylindern är lika hög som klotet. Då är basen för cylindern en cirkel men radien r och höjden = 2r. Vilken volym får denna cylinder?

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

MATSTHEBANG skrev:

Hej jag har gjort ett antal uppgifter om proportionalitet med har aldrig riktigt förstått vad som menas med t.ex. 2:3, 4:5.

Det betyder förhållandet mellan två olika värden, alltså det ena värdet delat med det andra.

Just tecknet kolon " : "  användes förr för att beteckna division.

Några exempel:
En bild eller bildskärm kan ha förhållandet 4:3.
Det betyder att om långa sidan är 4 meter, så är den korta sidan 3 meter.
Det betyder att om långa sidan är 4 centimeter, så är den korta sidan 3 centimeter.
Det betyder att om långa sidan är 4 tum, så är den korta sidan 3 tum.

Det betyder att om långa sidan är 8 meter, så är den korta sidan 6 meter.
Det betyder att om långa sidan är 8 centimeter, så är den korta sidan 6 centimeter.
Det betyder att om långa sidan är 8 tum, så är den korta sidan 6 tum.

Det betyder att om långa sidan är 0.762 meter, så är den korta sidan 0.5715 meter, eftersom den är 3/4 av den långa.

En karta kan vara ritad i skala 1:50000
Det betyder att en centimeter på kartan är 50000 centimeter i verkligheten (50000 cm = 500 meter)
Det betyder att tre tum på kartan är 150000tum i verkligheten (150000 tum = 3.81 km)

MATSTHEBANG
Medlem

Registrerad: 2017-01-02

Tack så mycket Bubo för att du så utförligt svarade på min fråga. Nu känns det mycket klarare. Men Bubo om vi LaTeX ekvation2/3 är det då det samma som 2:3 eller hade lite svårt där.

Sidfot