Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSF] Glider klossen ned?

sussii
Medlem

Registrerad: 2015-11-27

[HSF] Glider klossen ned?

Hej, jag skrev precis en tenta och det var en uppgift som gjorde mig extra förvirrad.

Uppgiften lyder såhär:

En kloss med massan m=1.4 kg läggs på ett lutande underlag. De statiska och kinesiska friktionskoefficenterna är LaTeX ekvation.

För delfrågorna a och b är LaTeX ekvation

a) Ligger klossen kvar eller glider den ned?
b) Om ditt svar på a) är att den ligger kvar ska du här ange beloppet av den statiska friktionskraften på klossen. Om ditt svar på a) däremot är att klossen glider ned ska du beräkna dess fart efter att den har glidit stycket 25 cm längs det lutande planet.

För delfrågorna c och d är LaTeX ekvation

a) Ligger klossen kvar eller glider den ned?
b) Om ditt svar på a) är att den ligger kvar ska du här ange beloppet av den statiska friktionskraften på klossen. Om ditt svar på a) däremot är att klossen glider ned ska du beräkna dess fart efter att den har glidit stycket 25 cm längs det lutande planet.

Mitt svar på båda a) och c) är att det inte glider och jag är jätte osäker på det rätta svaret så skulle vara tacksam om någon kunde säga varför svaret blir tvärtom (om det är så att den glider).

Och eftersom jag svarade att det inte glider så beräknade jag den statiska friktionskrafen som ges av formeln:
LaTeX ekvation och N är okänt därför ritade jag ut krafter på klossen för att ta reda på vad N blir och då fick jag att [tex]N=mgcos\theta [/tex

Så fick uttrycket: LaTeX ekvation och nu satte jag in värdena och fick ett svar och det här gjorde jag på d) uppgiften också men som sagt är väldig osäker.

Kan någon förklara?

Tack på förhand!

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Re: [HSF] Glider klossen ned?

Du har räknat fram en korrekt friktionskraft, så långt är det rätt.

Vilka andra krafter verkar på klossen? Hur stora är de?
Enklast är om du kan visa bilden du ritade.

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Kommentar: Väljer att skicka in några kommentarer som påbörjades innan Bubo svarade.

Utgår från att LaTeX ekvation är vinkeln mellan det lutande planet och en horisontell linje (vinkelrät med tyngdkraftsfältet). Klossen glider om tyngdkraftens komposant längs med planet är större än friktionskraften. Tyngdkraftens komposant längs med planet är

LaTeX ekvation

medan friktionen i stillastående är

LaTeX ekvation

Detta ger för övrigt att klossen börjar röra sig då

LaTeX ekvation

sussii
Medlem

sthlmkille skrev:

Kommentar: Väljer att skicka in några kommentarer som påbörjades innan Bubo svarade.

Utgår från att LaTeX ekvation är vinkeln mellan det lutande planet och en horisontell linje (vinkelrät med tyngdkraftsfältet). Klossen glider om tyngdkraftens komposant längs med planet är större än friktionskraften. Tyngdkraftens komposant längs med planet är

LaTeX ekvation

medan friktionen i stillastående är

LaTeX ekvation

Detta ger för övrigt att klossen börjar röra sig då

LaTeX ekvation

Men fan dåsad betyder det att jag får noll poäng på den frågan?

Senast redigerat av sussii (2017-01-03 13:09)

sussii
Medlem

Bubo skrev:

Du har räknat fram en korrekt friktionskraft, så långt är det rätt.

Vilka andra krafter verkar på klossen? Hur stora är de?
Enklast är om du kan visa bilden du ritade.

Jag hade LaTeX ekvation och LaTeX ekvation som verkade på klossen

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Nja, det där är två krafter som ser rätt ut. Men det måste finnas fler.

Tänk på att summan av alla krafter måste vara noll om klossen ska ligga stilla. Om du delar upp krafterna på ett smart sätt (och det verkar du göra) så kommer du kanske att hitta olika par av krafter, där de två krafterna är lika stora men motriktade så att summan av de två blir noll.

Senast redigerat av Bubo (2017-01-04 01:25)

Sidfot