Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Sönderfallskonstant

[FY 2/B] Sönderfallskonstant

Dr.Cheng
Medlem

Registrerad: 2016-07-29

[FY 2/B] Sönderfallskonstant

Hej!

Vid en utgrävning av en pyramid hittades ett träföremål. I detta föremål fanns 58,0 % av den radioaktiva isotopen kol 14 kvar. Med hjälp av denna information daterades förmålet till ca 2500 år f. kr.

a) Vilket värde på sönderfallskonstanten gav denna datering?       

b) I en grotta i södra Frankrike fann man grottmålningar gjorda med träkol. Vid en analys fann man att kolet innehöll 12,0 % av isotopen kol 14 . När hade dessa grottmålningar gjorts?

Förstår inte riktigt hur jag skall göra beräkningen? ln(2)/halveringstiden, skall jag då beräkna hur lång tid det tar tills 50% återstår av mängden? Dividera ln(2) med det?

Och i fråga b saknas även datering av tiden.. jag är helt vilsen

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [FY 2/B] Sönderfallskonstant

b) Formeln för sönderfall är N(t)=N(0)*2^(-t/halveringstiden). Om vi sätter in vad vi vet i den formeln får vi:
N(0)*0,12=N(0)*2^(-t/5700), förkorta och vi får 0,12=2^(-t/5700). Lös ut t för att få tiden sedan de målats.

Dr.Cheng
Medlem

Registrerad: 2016-07-29

Eelluuxx skrev:

b) Formeln för sönderfall är N(t)=N(0)*2^(-t/halveringstiden). Om vi sätter in vad vi vet i den formeln får vi:
N(0)*0,12=N(0)*2^(-t/5700), förkorta och vi får 0,12=2^(-t/5700). Lös ut t för att få tiden sedan de målats.

Tack, formeln är vad jag behövde verkar det som!!

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Inga problem! Kul att du fixade det! smile

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Sönderfallskonstant

Sidfot