Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Normalfördelade variabler

moonracer
Medlem

Registrerad: 2016-12-07

[HSM] Normalfördelade variabler

Hej har en uppgift där jag kommit en bit på vägen men klarar inte de sista uppgifterna alls.

konserverade ärtor säljs i burkar som anger 280g. Väntevärdet är 280g och standardavvikelsen är15g.

a) beräkna P(X<275) klarade jag inga problem.

b) kalle vill ha 550 gram ärtor, han köper 2 burkar. beräkna sannolikheten att han får tillräckligt. Löste jag och fick 0,6808

c) lisa köper 3st och kommer klaga om ingen av dem innehåller minst 275g. Beräkna sannolikheten, fick 0,3707^3.

d) Antag att hon köper 22st. Hon kommer klaga om inte minst 15 innehåller minsta 275g. Beräkna sannolikheten att hon kommer klaga. Jag insåg att det finns 2 utfall, att de inte innehåller mängden eller gör det. sannolikheten är konstant med p=0,6293 och oberoende upprepningar 22. Det som söks är P(15<X) vilket kan approx med normalfördelning. svaret blir ca 0,6141.

e) (Det är denna jag inte klarar) antag att kalle köper 24st. beräkna sannolikheten att kalle får fler burkar (av 24) som innehåller minst 280g ärtor än lisa får burkar som innehåller minst 275 gram (av de 22 hon köper).

Tack på förhand!

Sidfot