Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Stående vågor i rör

[FY 2/B] Stående vågor i rör

Dr.Cheng
Medlem

Registrerad: 2016-07-29

[FY 2/B] Stående vågor i rör

Hej allesammans!

https://youtu.be/wiFB3ojIIfw?t=6m45s (video jag kollar på som i denna sekvens beskriver fenomenet).

Jag sitter o funderar på hur detta med ljudvågor egentligen fungerar och vad som är vad.

Fråga 1.

Då har vi några begrepp jag under vad dem betyder i sambandet rör med sluten ände:

- Grundton, in och ut ur pipan.

- Första överton och en längd på 3/4 våglängd.

- Andra överton med längd på 5/4 våglängd.

Vad betyder egentligen överton och vad skiljer dessa åt? Är det röret som är olika långt och det därav "får plats" fler bukar och noder eller är det ett fenomen som uppstår beroende på våglängden?

2. Överton, första max och första min osv som skapas av stående våg har dem något med varandra o göra?

3. Principen att längden på pipan i grundton alltid motsvarar λ/2, varför det? Sen motsvarar längden på pipan i första överton 1:1 är det alltså något förhållande vi snackar om?

Hoppas någon kan ge mig något kreativt/konstruktivt svar på mina frågor vänlig hälsning!

Senast redigerat av Dr.Cheng (2017-01-02 23:13)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 2/B] Stående vågor i rör

Lufttryckets svängningar i en stående våg bestäms av att det alltid är samma som utelufttrycket (vi kan kalla det övertryck noll) och att det alltid har max eller min vid den slutna änden. En kvarts våglängd av en sinuskurva passar bra in på den beskrivningen, likaså tre kvarts, fem kvarts osv. Dessa sinuskurvor kallas grundton, första överton, andra överton osv. Eftersom pipans längd är densamma är våglängderna 4 piplängder, 4/3 piplängd, 4/5 piplängd osv. I din tredje fråga tycks du tala om pipa öppen i båda ändar. Då ska det vara nollövertryck i båda ändar och det passar in på en halv våglängd av en sinuskurva, likaså en hel våglängd, 3/2 våglängder osv.
Förutsättningen för att du ska förstå detta är att du vet hur en sinuskurva ser ut.
(Skriv inte "dem", skriv "dom" eller "de".)

Dr.Cheng
Medlem

Henrik E skrev:

Lufttryckets svängningar i en stående våg bestäms av att det alltid är samma som utelufttrycket (vi kan kalla det övertryck noll) och att det alltid har max eller min vid den slutna änden. En kvarts våglängd av en sinuskurva passar bra in på den beskrivningen, likaså tre kvarts, fem kvarts osv. Dessa sinuskurvor kallas grundton, första överton, andra överton osv. Eftersom pipans längd är densamma är våglängderna 4 piplängder, 4/3 piplängd, 4/5 piplängd osv. I din tredje fråga tycks du tala om pipa öppen i båda ändar. Då ska det vara nollövertryck i båda ändar och det passar in på en halv våglängd av en sinuskurva, likaså en hel våglängd, 3/2 våglängder osv.
Förutsättningen för att du ska förstå detta är att du vet hur en sinuskurva ser ut.
(Skriv inte "dem", skriv "dom" eller "de".)

Tack för svar Henrik! Förstod däremot inte din förklaring om övertryck, varför påverkar lufttrycket nod/buk och varför har hela fenomenet med lufttryck o göra? Finns det inte miljoner olika våglängder, vilken kommer in i röret?
Varför kommer det inte in oändligt många olika ljudvågor i röret?
Har svårt att begripa vad som avgör hur röret påverkar ljudvågen och var delen med överton/max/min kommer in i bilden... Någon som kan förklara lite mer basic

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Ljud är små tryckförändringar i luften, som vi kan uppfatta med hjälp av våra öron.

Om du blåser i en panflöjt (ett rör som är stängt i botten) så skapar du en massa ljudvågor med alla möjliga frekvenser, men nästan allihop blir så svaga att man inte kan uppfatta dem. Den ljudvåg som råkar ha en våglängd som är precis 4 ggr så lång som vad panflöjten är, passar precis så att den kan få en buk just vid rörets mynning och en nod i botten. Det gör att denna ton förstärks. Detta är grundtonen. En annan våglängd, som är kortare, passar precis så att 3/4 av den blir lika lång som röret - då blir det en nod i botten, en buk 1/3 upp, en nod 2/3 upp och en buk vid öppningen. Även denna ton förstärks genom resonans. Det är den första övertonen. Den ton vars våglängd är 5/4 av rörets längd ger också resonans, och den som är 7/4 och...

Om man istället har ett rör som är öppet i båda ändar, har man hela tiden en buk i varje mynning. Det gör att grundtonen har en buk på mitten, d v s våglängden är dubbelt så lång som röret. Första övertonen har en buk i varje ände och en i mitten (och två noder på 1/4 resp 3/4 av rörets längd). Då är våglängden lika med rörets längd.

Dr.Cheng
Medlem

Smaragdalena skrev:

Ljud är små tryckförändringar i luften, som vi kan uppfatta med hjälp av våra öron.

Om du blåser i en panflöjt (ett rör som är stängt i botten) så skapar du en massa ljudvågor med alla möjliga frekvenser, men nästan allihop blir så svaga att man inte kan uppfatta dem. Den ljudvåg som råkar ha en våglängd som är precis 4 ggr så lång som vad panflöjten är, passar precis så att den kan få en buk just vid rörets mynning och en nod i botten. Det gör att denna ton förstärks. Detta är grundtonen. En annan våglängd, som är kortare, passar precis så att 3/4 av den blir lika lång som röret - då blir det en nod i botten, en buk 1/3 upp, en nod 2/3 upp och en buk vid öppningen. Även denna ton förstärks genom resonans. Det är den första övertonen. Den ton vars våglängd är 5/4 av rörets längd ger också resonans, och den som är 7/4 och...

Om man istället har ett rör som är öppet i båda ändar, har man hela tiden en buk i varje mynning. Det gör att grundtonen har en buk på mitten, d v s våglängden är dubbelt så lång som röret. Första övertonen har en buk i varje ände och en i mitten (och två noder på 1/4 resp 3/4 av rörets längd). Då är våglängden lika med rörets längd.

Tacckk så hemskt mycket!!!
Detta gjorde verkligen susen för min förståelse, bara en liten fråga. Diametern på röret bör väl även det ha en avgörande roll i avseende på amplituden på vågen/kurvan? Annars får den väl inte "plats" tänker jag.

smile

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Den har betydelse för amplituden men inte för tonhöjden.

Dr.Cheng
Medlem

Okej då är jag med!

Men vad är det som påverkar de olika värdena i vågen, dvs: våglängd, hastighet och amplitud?

Jag tänker att om ett ljud går från ett varmare område till ett kallare, varför ger det upphov till att amplituden måste bli större och hastigheten då minskar? Alltså att dessa tre har inverkan på varandra i olika förhållanden, finns det någon generell regel man kan gå efter. Jag har lite svårt o förstå att när ljud går in i ett varmare område ökar antalet kollisioner då densiteten är högre och därav minskar amplituden och hastigheten ökar? Borde det inte vara tvärt om att i kallare områden där densiteten i luften är högre sker fler kollisioner och amplituden minskar och hastigheten därav ökar?

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Stående vågor i rör

Sidfot