Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B]Växelström

cyphol
Medlem

Registrerad: 2016-11-27

[FY 2/B]Växelström

Hej, jag har fastnat på en uppgift som jag har jätte svårt för att hitta information om. Jag har kollat Börje Sundvalls videos inom denna kategori och även Tomas Sverins videos, men jag får inte riktigt svar på hur jag kan gå till väga. Jag har även gått igenom detta kapitlet i Heureka 2 (kap 6) men får fortfarande ingen uppfattning om hur jag ska gå till väga.

Uppgift 2.3 (3/0/0)
En växelström kan skrivas i = 2,5*sin(600pi*t) A, där t är tiden i sekunder.                                                                       a) Ange växelströmmens frekvens.
b) Bestäm strömmens effektivvärde.
c) Bestäm periodtiden.

Jag ber som sagt inte om lösningen, jag vill gärna lösa uppgiften själv men jag hittar inte informationen jag behöver för att lära mig detta. Är det någon som har tips på bra info inom ämnet, eller kan förklara hur man ska tänka?

Tack på förhand.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [FY 2/B]Växelström

a) Frekvensen är antalet upprepningar per sekund. Titta på sinusuttrycket, vilken frekvens har det?
Lite hjälp:

Spoiler (Klicka för att visa):

Frekvensen är vinkelhastigheten genom 2*pi

b) Strömmens toppvärde (maximalt värde för funktionen) är (roten ur 2) gånger större än effektivvärdet.
c) Periodtiden är 1/frekvensen.

cyphol
Medlem

Eelluuxx skrev:

a) Frekvensen är antalet upprepningar per sekund. Titta på sinusuttrycket, vilken frekvens har det?
Lite hjälp:

Spoiler (Klicka för att visa):

Frekvensen är vinkelhastigheten genom 2*pi

b) Strömmens toppvärde (maximalt värde för funktionen) är (roten ur 2) gånger större än effektivvärdet.
c) Periodtiden är 1/frekvensen.

Hej, tack för svar. Tänker jag rätt här?

a) Uttrycket LaTeX ekvation kan brytas isär på detta vis.
LaTeX ekvation
I detta fall är LaTeX ekvation
LaTeX ekvation
LaTeX ekvation
LaTeX ekvation
LaTeX ekvation
LaTeX ekvation

b) LaTeX ekvation
LaTeX ekvation

c) LaTeX ekvation
LaTeX ekvation

Jag befarar att jag tänkt fel på LaTeX ekvation.
Eller har jag tänkt rätt?

Tack på förhand!

Senast redigerat av cyphol (2017-01-03 12:32)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Det ser rätt ut.

cyphol
Medlem

Tusen tack Eelluuxx och Henrik E!

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Om man skall vara riktigt petig så glömde du skriva en enhet på frekvensen. Den är 300 Hz.

Enheterna Ampere och sekund är rätt.

Senast redigerat av Bubo (2017-01-03 16:01)

cyphol
Medlem

Bubo skrev:

Om man skall vara riktigt petig så glömde du skriva en enhet på frekvensen. Den är 300 Hz.

Enheterna Ampere och sekund är rätt.

Jag såg det, tack! Har hunnit lägga in det på mitt svar i uppgiften men såg att jag missat det i forumet! Tusen tack!

Sidfot