Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM] När ska man använda poissonfördelning och t-fördelning?
- PimpNamedSlickBack
- Medlem
- Registrerad: 2011-11-01
[HSM] När ska man använda poissonfördelning och t-fördelning?
Hej.
Jag tar upp kampen mot att lära mig statistik igen. Denna gång tänker jag använda programspråket R som jag brukar skapa skript med.
Jag har lärt mig biniomalfördelningen och det är en diskret form av normalfördelningen.
Biniomalfördelningen används vid sannolikhet om singla slant, slå tärning, gissa kortet kortlek, fick minst väl godkänt på ett prov eller lotteri.
Normalfördelningen används vid samma sannolikhet som biniomalfördelningen, men den är icke-diskret fördelad. Det finns alltså oändligt många olika sannolikheter.
Då har vi två kvar: poissonfördelning och t-fördelningen.
Vilka tillämpningsområden har dessa två?
- Henrik E
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-22
Re: [HSM] När ska man använda poissonfördelning och t-fördelning?
Binomial, inte biniomal! Det föds i genomsnitt 250 svenska barn varje dygn. Hur många som föds ett visst dygn kan ses som en poissonfördelad stokastisk variabel. För ett sampel med n värden från en N(my,sigma^2) med sampelmedelvärde m är ju variabeln (m-my)/(sigma/sqrt(n)) fördelad N(0,1). Om man inte känner sigma utan använder sampelstandardavvikelsen s blir fördelningen i stället t(n-1) där n-1 kallas frihetsgrader. t-fördelningen ser ut ungefär som N-fördelningen men med flackare topp.
- PimpNamedSlickBack
- Medlem
- Registrerad: 2011-11-01
Henrik E skrev:
Binomial, inte biniomal! Det föds i genomsnitt 250 svenska barn varje dygn. Hur många som föds ett visst dygn kan ses som en poissonfördelad stokastisk variabel. För ett sampel med n värden från en N(my,sigma^2) med sampelmedelvärde m är ju variabeln (m-my)/(sigma/sqrt(n)) fördelad N(0,1). Om man inte känner sigma utan använder sampelstandardavvikelsen s blir fördelningen i stället t(n-1) där n-1 kallas frihetsgrader. t-fördelningen ser ut ungefär som N-fördelningen men med flackare topp.
Tack. Nu förstår jag. Man kan säga att jag går till fönstret varje dag och ser en fågel. Vad är sannolikheten att jag ser 0 fåglar eller 2 fåglar eller mer under 3 dagar, dvs icke 1-fågel? Då är lambda = 1 då de är det förväntade antalet fåglar. Då blir P (X <=3) då X~Po (1)
Hur fungerar exponentialfördelningen och lognormalfördelningen?
- Henrik E
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-22
Det föds ett svenskt barn i genomsnitt var femte minut. Tiden till nästa födsel är exponentialfördelad med medelvärde 5.
Mäns kroppslängd är lognormalfördelad. Den bestäms av många faktorer som alla ger viss procentuell förlängning. På log(längd) har dom alltså additiv inverkan och det ger ju approximativ normalfördelning.