Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 2/B] Fråga kring osmos och densitet

[BI 2/B] Fråga kring osmos och densitet

Andeass
Medlem

Registrerad: 2016-12-09

[BI 2/B] Fråga kring osmos och densitet

Hejsan!
Har i en laboration fått en uppgift att kontrollera hur växtceller påverkas av osmos i olika miljöer, det stora hela har jag koll på men det är två saker jag undrar över.

I glas 1-3 skall en potatisstav tillsättas i ett glas med ljummet vatten.
I glas 4-6 skall en potatisstav tillsättas i ett glas med ljummet vatten som dessutom har 30g socker löst i glaset.

Potatisstavarna är alla lika stora innan de sattes ned i glasen, och jag mätte stavarna vid 30, 60, 120 och 180 minuter.

Fråga 1:
I glas 4-6 så blev stavarna mjuka och någon millimeter mindre, vilket jag förstår sker till följd av att osmosen transporterar ut vattenmolekylerna från växtcellens vakuol till utsidan av cellen och därmed förlorar cellen sin styvhet.
Det jag undrar över är om jag tänker rätt när jag tänker att i och med att enzymet sackaras inte finns i glaset så kan inte sackarosmolekylerna delas upp till glukos och transporteras in i cellen. Därför försöker istället cellen genom osmos utjämna förhållandet i antalet glukosmolekyler och vattenmolekyler per volymenhet inne i cellen så det matchar det förhållandet utanför cellen, och transporterar därmed ut vattenmolekyler?

Fråga 2:
Initialt flöt potatisstavarna i glas 4-6 i sockerlösningen vilket jag förstår sker till följd av att densiteten i sockerlösningen är högre än potatisstavens, dock efter 180 minuter så flöt stavarna inte på ytan längre utan mitt i glaset. Vad har skett här? Känner mig helt borta på denna punkten.

Tack på förhand smile

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [BI 2/B] Fråga kring osmos och densitet

Fråga 1:
Det är i princip rätt, men cellen "väljer" inte att skicka ut vatten. Det är en passiv transport där vattnet är fysikaliskt tvingat att åka ut ur cellen pga osmos. Det finns inget som cellen kan göra för att förhindra det. Du lär få samma effekt även om det hade funnits sackaras i glaset. 

Fråga 2:
Troligen blir stavarna något tyngre när vattnet åker ut ur cellerna. T ex ökar då halten stärkelse, vilket är tyngre än vatten.

Kemiteknolog och metallurg

• Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 2/B] Fråga kring osmos och densitet

Sidfot