Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 7]Ordningsregler

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

[ÅK 7]Ordningsregler

Hur beräknar man 10/2*5? Blir det 1? Blir det 25? Vad beräknas först? Multiplikationen eller divisionen?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [ÅK 7]Ordningsregler

Det är inte entydigt definierat. Man undviker att skriva det på det sättet. Antingen kan man skriva det med långt bråkstreck, eller så får man använda parenteser.

En del miniräknare skulle först beräkna 10/2 och därefter multiplicedra det med 5. Jag vet att jag har haft en sådan räknare, och då stod detta specificerat i bruksanvisningen. Det ansågs alltså inte självklart att det skulle vara så.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Enligt PEMDAS-regeln (Parentheses, exponents, multiplication, division, addition, subtraction) kommer multiplikationen först, men man brukar ju värdera multiplikation och division lika "högt". Vihart (en matematiker och musiker känd för sina matematikvideos på youtube) sa i någon video ungefär att "ansvaret i dessa fall ligger inte på den som räknar att räkna rätt (som författaren), utan ligger på författaren att skriva om uttrycket eller att använda parenteser. Lite hårt kanske, men det ligger väl något i det. smile

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Jag håller med om att det är författarens ansvar (mitt) att uttrycka sig på ett tydligt sätt. Om man skriver

LaTeX ekvation

så ska nämnaren beräknas först, vilket ger kvoten 1.
Om man skriver

LaTeX ekvation

så är detta samma sak som

LaTeX ekvation

och täljaren beräknas först, vilket ger kvoten 25.

Jag har fått veta att ett problem liknande detta blev viralt på Facebook, där det fanns många som hävdade att svaret skulle bli 1 och många hävdade att svaret skulle bli 25.

Enligt moderna ordningsregler (från 1950-talet om jag inte minns fel) ska uttrycket 10/2*5 beräknas från vänster till höger, så att svaret är 25. Men före 1950 skulle svaret alltså blivit 1!

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Rätt svar känns ju som 25 :-)

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Enligt moderna ordningsregler (från 1950-talet om jag inte minns fel) ska uttrycket 10/2*5 beräknas från vänster till höger, så att svaret är 25. Men före 1950 skulle svaret alltså blivit 1!

Så det här är alltså någorlunda kontroversiellt för folk som lärde sig matematik för över 66 år sedan. Jag tycker inte det finns någon diskussion här. 10/2*5 blir 25. Det finns inga tolkningsfrågor i prioriteringsreglerna. Facebook kryllar av folk som vill hävda motsatsen, men det är knappast för att de är 80-åringar som lyssnade noga på mattelektionerna. De är 18-åringar som inte gjorde det smile

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Armageddon
Medlem

Registrerad: 2013-01-29

Pemdas och vänster till höger ger svaret 25 - detta är ingen tolkningsfråga.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Det är i alla fall säkrast att skriva på ett sätt som inte går att misstolka, antingen LaTeX ekvation eller LaTeX ekvation.

MATSTHEBANG
Medlem

Registrerad: 2017-01-02

Smaragdalena skrev:

LaTeX ekvation.

Jag håller med Smaragdalena. Vi har nyss gått igenom liknande hur man räknar ut det. 
Men det vi fick lära oss var:  !0/2 = 5  --> 5*5 = 25

MATSTHEBANG
Medlem

Registrerad: 2017-01-02

Ojdå quoten blev lite fel men den jag menar är det Smaragdalena skrev (10/2*5)
Huvudsaken är att du förstår...smile

Sidfot