Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM]Normalfördelade stokastiska variabler
- moonracer
- Medlem
- Registrerad: 2016-12-07
[HSM]Normalfördelade stokastiska variabler
Hej!
Har stött på en uppgift (med 2 deluppgifter som är lika) som jag inte riktigt är klara på hur jag ska göra.
Den stokastiska variabeln X följer en normalfördelning med väntevärdet 10 och standardavvikelsen 3. Y följer även den normalfördelning med väntevärde 20 och standardavvikelsen 4.
a) beräkna sannolikheten att P(X>Y).
Det jag gjorde här var att jag började med att flytta över Y så att det stod P(Y-X>0). Detta skapar då den nya variabeln W=Y-X. Eftersom Y och X är normalfördelade är även W det. Det jag söker är då P(W>0) vilket genom z-standardisering borde ge F(0-E(w) / V(w)) men jag har här stött på patrull! Facit säger att väntevärdet E(w)=-6 och V(w) är 25. När jag räknar får jag, E(w)= E(X)-E(Y)= -10 och variansen är V(W)=V(X)+V(Y)=25 (vilket verkar stämma). Kan någon hjälpa mig att förklara den? Facit säger dock att uppgift a och b har samma avvikelse vilket ju måste vara fel..?
b) Beräkna P(X>0,8Y)
Började göra samma här men insåg att fick jag fel på första lär ju denna bli fel den med.... Här lär ju dock variansen vara V(W)= V(X)+0,64V(Y) med väntevärdet E(W)= E(X)-0.8E(Y)=-6. Notera som sagt att här ska svaret verkligen vara -6 som standardavvikelse vilket känns som att facit är fel på uppgift a??
Tack på förhand!
- Russell
- Moderator
- Registrerad: 2013-08-22
Re: [HSM]Normalfördelade stokastiska variabler
Om X>Y så får vi ju X-Y>0 och inte Y-X>0. Och standardavvikelsen kan ju inte bli -6 för den måste ju vara positiv. Däremot verkar väntevärdet bli -6 på andra uppgiften.
Så vitt jag kan avgöra är och
, och
och
, så jag vet inte vad de menar med att standardavvikelsen skulle vara samma på både a och b.
The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.
- moonracer
- Medlem
- Registrerad: 2016-12-07
Re: [HSM]Normalfördelade stokastiska variabler
Russell skrev:
Om X>Y så får vi ju X-Y>0 och inte Y-X>0. Och standardavvikelsen kan ju inte bli -6 för den måste ju vara positiv. Däremot verkar väntevärdet bli -6 på andra uppgiften.
Så vitt jag kan avgöra äroch
, och
och
, så jag vet inte vad de menar med att standardavvikelsen skulle vara samma på både a och b.
ojdå nej nu var jag lite snabb i orden, väntevärdet är -6 på båda (enligt facit). På andra uppgiften får jag ju rätt och jag får samma som dig på första vilket torde betyda att det är ett skrivfel i facit! Tack!