Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Beräkning av utbyte

[KE 1/A] Beräkning av utbyte

Anna1
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

[KE 1/A] Beräkning av utbyte

Hej!

Frågan lyder så här: Beräkna massan järn som kan erhållas ur 1,00 ton svartmalm, Fe3O4 om utbytet är 90%

Så här har jag tänkt:

Fe3o4 --> ( ej lika med, men hittar inget tecken) 3Fe

nu har jag balanserat reaktionen. Därefter fortsätter jag att beräkna substansmängderna, för att kunna få ett molförhållande.

M(Fe3O4) = 55,8 X3+ 16X4 = 231,4 mol
n(Fe304) = m/M = 1000000 gram / 231,4 = 4321,521175

n(Fe)/ n(Fe) = 3/1 --> n(Fe) = 3n(Fe3O4)
n(Fe) = 3 X 4321,521175 = 12964,56353 mol
M(Fe) = 55,8
m(Fe) = 55,8 X 12964,56353 = 723422,6448 gram

Detta hade varit svaret om utbytet var 100%, men i och med att utbytet är 90% så blir svaret annorlunda.
så här har jag gjort: 0.9X= 723422,6448

X= 723422,6448/ 0,9 = 803802=803,8 kg.

Så här har jag tidigare löst liknande uppgifter och fått rätt svar, men detta är fel. Facit säger att massan järn är 650 g, vilket jag inte förstår.

Tack på förhand! smile

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] Beräkning av utbyte

Om 100 % av malmen hade blivit järn, skulle du ha fått 723 kg järn. Nu är det bara 90 % av malmen som blir järn, så det bildas bara 90 % av vad det "borde" bli. Det blir alltså 0,9*723 kg järn som bildas, d v s 650 kg (antar att det stod kg och inte gram i facit).

De uppgifter som du löst på "ditt" sätt tidigare frågade förmodligen hur mycket reaktant som behövs för att bilda en bestämd massa av produkten, när utbytet inte är 100 %. I så fall behöver man ha extra mycket reaktant, så att det skall bli tillräckligt mycket produkt trots att inte allt reagerar.

Det verkar som om du behöver träna på att läsa uppgifterna noggrannt och förstå vad det är man egentligen frågar efter!

EDIT: Din ekvation borde alltså vara x = 0,9*723.

Senast redigerat av Smaragdalena (2016-12-27 20:21)

Anna1
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad du menar. I den här uppgiften är väl det fortfarande frågan om hur mycket reaktant som behövs för att bilda en bestämd massa när utbytet inte är 100%? reaktanter är väl järn, och den bestämda massan är ju 1 ton? Förstår inte riktigt vad som skiljer denna uppgift, jag håller med om att missuppfattat frågan, men jag förstår inte vad det är i uppgiften som gör att man tar 723 X 0,9, och inte som jag gjorde.

Om frågan istället hade varit : Man vill framställa 0,100 kg järnklorid, Fecl3 enligt reaktionsformlen:
2Fe + 3Cl2 ---> 2feCl3

då ska man lösa uppgiften så som jag gjorde innan, men i båda frågorna tolkar jag det som att det är frågan om hur mycket reaktant som behövs för att bilda en bestämd massa. Jag ser inte riktigt skillnaden i frågorna, när ska man på det andra sättet, och när ska man inte göra det?

Hoppas du förstår vad det är jag menar, ursäkta för otydlig formulerad fråga. Tack på förhand!

Smaragdalena
Medlem

Nej, i den här frågan vet du att du har 1,00 ton svartmalm (reaktant, alltså det som reagerar, det som fanns från början) och vill veta hur mycket produkt som bildas. Reaktanten är svartmalm, produkten är järn.

I ditt andra fall visste du hur mycket produkt du skall få, men inte hur mycket reaktant som behövs. Om man hade frågat hur mycket järnklorid som bildas från 150 g järn om utbytet är 85 % så hade du fått räkna på samma sätt som svartmalmsuppgiften,

Anna1
Medlem

Åh! Jag tror att jag äntligen förstår! Jag tog fel på reaktant och produkt. Så beroende på vilken av de som jag ska beräkna, gör jag alltså annorlunda. Är det produkten som ska beräknas gör jag på samma sätt som svartmalmsuppgiften, men om det istället en reaktant som ska beräknas gör jag som jag brukar?

Tack så himla mycket!

Anna1
Medlem

Men om frågan istället hade varit att beräkna reaktanten och utbytet var 90 % hade jag gjort på det här viset:

0.9X= 723422,6448  ( massan om utbytet varit 100%)

Om jag har förstått det rätt tar man reda på massan för reaktanten ifall utbytete varit 100%, därefter skriver man en ekvation som ser ut så här 0,9X= 723422 ( beroende på hur mycket utbytet ) Men vad jag fortfarande inte lyckats förstå är hur man kan säga att 0,9 av x är detsamma som ifall utbyte hade varit 100%. Jag förstår liksom inte hur 90 procent av en okänd massa kan vara det samma som massan för 100%. Jag vet bara att man ställer upp ekvationen på det här viset ifall det är en reaktant som efterfrågas, men förstår inte varför eller vad det är jag beräknar riktigt.

Å andra sidan har jag nu förstått att man räknar på det här viset ifall det är en reaktant man frågar efter.Är det istället en produkt blir det att man räknar t.ex. 0,8 av massan, den blir ju då mindre, medan ifall det är en reaktant som efterfrågas blir massan större, och det har du förklarat, att det beror på att man måste ha mer reaktant, eftersom att allt av reaktanten inte omvandlas till produkt, och man fortfarande vill ha samma produkt. Men varför man ställer upp ekvationen på det här sättet "0,9X= 723422" alltså utbytet av en okänd massa är detsamma som massan när utbytet är 100%, det har jag inte förstått.

Smaragdalena
Medlem

Just nu har jag bara tillgång till min telefon, inte dator, och svaret på din fråga kräver ett tangentbord! Skall försöka svara i morgon. Påminn mig gärna om jag glömmer det!

Smaragdalena
Medlem

I den här frågan visste man hur mycket man hade av reaktanten och ville ha reda på hur mycket som bildas av produkten. Det är inte 90 % av en okänd massa man vill beräkna, det är 90 % av den massan det skulle ha varit om utbytet hade varit 100 %. Ekvationen blir x = 0,9*i ditt fall. Det du skulle få fram är hur mycket svartmalm skulle man behöva utgå ifrån, om man vill få fram 723422 gram järn (och utbytet är 90 %).

Tänk dig en riktigt enkel reaktion: Ämnet A ombildas till ämne B. Nu säger vi också att utbytet av B bara är 80 %. Det skulle vi kunna beskriva som B= 0,8*A.

Vi skulle kunna ställa två olika frågor: Dels "Vi har 10 A. Hur många B kan det bildas?" Vi stoppar in att A = 10 i formeln B = 0,8*A och får ut att B = 8.

Den andra frågan vi skulle kunna ställa är "Vi vill få fram 10 B. Hur många A måste vi ha från början?" Vi sätter in att B = 10 i formeln B = o,8*A och löser ut A. Då vår vi att A = B/0,8 vilket även kan skrivas som A = 1,25*B och alltså att A = 12,5.

Är detta en förklaring på problemet som passar för dig?

Anna1
Medlem

Jo, jag tror att jag börjar på kläm på det!

Så om jag har förstått det hela rätt så är det så här:

Om jag tar ditt exempel där ämnet A blir till ämne B, och frågan är hur många B det kan bildas om jag från början har 20 A. (om utbytet är t.ex. 70%)

Lösning: Då tänker jag att 0,7 av det jag har jag från början ska bli antalet B. D.v.s. 0,7 X 20 = B

Om det istället är frågan om hur mycket reaktant jag behöver då jag vill få ut 20 B, då tänker på liknande sätt.

Lösning: 0,7 av reaktanten som jag inte vet ska bli 20 st B. Alltså 0,7 av A = 20.

Så egentligen är det samma sak, bara det att det efterfrågas om olika saker. Ifall det är som i första exemplet då jag vet antalet reaktanter, då blir produkten 0,7 eller vilket annat utbyte av den reaktanten jag hade från början. Så om jag har 15 reaktanter, och utbytet är 20% blir det alltså 0,2 av 15 = produkten.

I det andra fallet, då jag vet antalet produkter, men inte reaktant är det ju på samma sätt som det ställs upp. Det blir ju 0,7 av reaktanten = så många produkter som det står i uppgiften.

Ekvationen ställs alltsåupp på samma sätt. Skillnaden är bara att jag i första exempelt vet reaktanten och ska räkna ut produkten, och tvärt om på andra frågan.

Så tolkar jag det. Jag tror att jag nu förstår, är det något fel jag säger får du jätte gärna säga till. Tack så mycket för hjälpen!

Smaragdalena
Medlem

Om du menar det som jag tror att du menar, så har du alldeles rätt.

Anna1
Medlem

Av din förklaring har jag nu fått en större förståelse för hur jag ska gå tillväga och tolka frågorna. Men när jag väl ska lösa problemet blir det lite fel.

Man vill framställa 0,100 kg järnklorid, Fecl3 enligt reaktionsformlen:
2Fe + 3Cl2 ---> 2feCl3

Utbytet beräknas bli 80%. Beräkna massan järn.

I detta fall är det en reaktant jag vill beräkna. Om jag tänker utifrån din förklaring så är det alltså A som jag ska beräkna, för när produkten är 1000000 gram, men riktigt så bli det inte.

genom beräkning har jag då kommit fram till att massan järn ( ifall utbytet hade varit 100%) är 34 gram. För att få massan järn då utbytet är 80% gör jag så här: 0,8 X A = 34 och löser ut A.  Men vad jag inte förstår är att i det exempelt du förklarade var det så att 0,8 av reaktanten ska bli prodkuten, så är det inte här. här är det istället så att 0,8 av reaktanten ska bli reaktanten.. Alltså att 0,8 X A = reaktanten, jag tolkar det som att A och reaktanten är detsamma, vilekt de inte är men när man stället upp det i en ekvation så här förstår jag inte.

Jag förstod ditt exempel väldigt bra, men nu när jag ska lösa problem så förstår jag inte riktigt. Jag förstår inte hur 0,8 av okända massan ska bli massan för järn då utbytet är 100%, både den okända massan och det som jag har efter likamedtecken är massan järn. Förstår inte vad det är som jag riktigt gör.

jag förstår däremot hur jag ska göra när jag beräknar produkten. Då tänker jag att den massa jag har fått ut genom molförhållande,  att det endast blir 90% av den massan, d.v.s. att endast 90% av reaktanterna omvandlas till produkt, och därför blir det mindre produkt än ifall utbytet hade varit 100%. Men jag förstår däremot inte vad A:et och det efter likamedtecken verkligen är. Alltså har jag ekvationen 0,8 av massan = 34 förstår jag inte vad A:et är, och vad 34 är. Känns som samma sak för mig.

Smaragdalena
Medlem

Jag tycker det är lättare att tänka i mol än i gram.

1 mol järn => 1 mol FeCl3 om utbytet är 100 %
1 mol järn => 0,8 mol FeCl3 om utbytet är 80 %.
1/0,8 mol järn => 0,8/0,8 mol FeCl3 om utbytet är 80 %.
1,25 mol järn => 1 mol FeCl3 om utbytet är 80 %.

Jag tror att du krånglar till det för dig när du tänker att 0,8 av reaktanten skall bli reaktanten - för mig är det ungefär som att säga att 1 = 2 och då funkar ingenting.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Beräkning av utbyte

Sidfot