Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Beräkning med begränsade reaktanter

[KE 1/A] Beräkning med begränsade reaktanter

Anna1
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

[KE 1/A] Beräkning med begränsade reaktanter

Hej!

Frågan jag har lyder så här:
Beräkna massan vatten som bildas om en blandning av 50 g vätgas och 100 g syrgas exploderar?

Jag förstår hur jag ska lösa frågan, man tar reda på vilken av de två reaktanterna som är utbytesbestämande, och därefter beräknar massan för vatten. Men det jag inte förstår är att enligt den "kemiska lagen"så ska den sammanlagda massan för reaktanterna motsvara produktens massa, då det endast är en produkt som i mitt fall. Varför kan man då inte addera massan för vätgas och syrgas?

Tack på förhand! smile

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] Beräkning med begränsade reaktanter

Om du bara räknar med den syrgas och vätgas som reagerar, kommer vattnet att väga lika mycket.

Det bildade vattnet plus kvarvarande gas kommer fortfarande att väga 150 gram.

Anna1
Medlem

Tack så mycket för hjälpen, men facit säger att vattnet kommer att väga 113 gram. Jag tänker att man endast behöver addera massorna för reaktanterna, som du säger, men tydligen måste man beräkna vilken av reaktorerna som är utbytesbestämande och därmed massan av vattnet. Varför förstår jag inte.

Smaragdalena
Medlem

Du måste börja med att ta reda på hur många mol det finns av vätgas respektive syre. Det går åt 2 mol vätgas och 1 mol syrgas för att bilda 2 mol vatten. Är det vätgasen eller syrgasen som tar slut?

Anna1
Medlem

Det här är vad jag har kommit fram till.

n(H2) = m/M = 50/2,016= 24,8015873

n(O2) = m/M = 100/32 = 3,125

Nu när jag har beräknat substansmängderna måste jag avgöra vilken reaktant som är den utbytesbestämande

n(H2) / n(O2) = 2/1 --> n(02) = n(H2)/2 = 12,40079365 

syret borde alltså ha substansmängden 12,400.. för att det ska gå jämnt upp med vätet, men istället är det endast 3.125 som går åt. Detta borde innebära att syret är den som tar slut först och därmed den utbytesbestämdande reaktanten.

för att ta reda på massan för vattnet, måste jag nu använda mig av molförhållandet mellan syret och vattnet, då det är syret som bestämmer hur mycket vatten som bidlas.

n(H2O) / n(O2) = 2/1 --> n(H2O) = 2n(O2) = 2 x 3,125 = 6,25
m(H20)  = M(H2O) X n(H2O) = 18,018 X 6,25 = 112,6 ungefär 113 gram.

Detta förstår jag, och jag tror att jag har gjort en korrekt uträkning då svaret stämmer överens med facit. Men varför funkar det inte att lägga ihop massan för väte och syre ( 100+50) ? detta blir då 150 gram, vilket inte är rätt men enligt kemiska lagen så ska detta funka, men jag förstår inte varför. Ursäkta för att jag krånglar till det.

Smaragdalena
Medlem

Därför att det finns ungefär 37 gram vätgas kvar som inte har reagerat. 37 gram vätgas + 113 g vatten = 150 gram.

Anna1
Medlem

Jaha! Tror att jag börjat förstå nu. Det bildade vattnet har massan 113, och det adderat med vätet som finns över blir 150 gram! Tack så hemskt mycket!

Jag har bara en sista fråga, sen tror jag att jag förstår.

I en liknande fråga däremot så är det massorna av reakanterna som direkt adderas, utan att man tar det som är kvar och adderar med det bildade produkten.

Frågan lyder så här: 100 ton flytande väte finns i en bränsletank.

a) Beräkna massan av det syre som behövs för att förbränna vätet.
b) Beräkna massan av vattnet som bildas av vätet.

Fråga a har jag besvarat, det blev 800 ton. Det är fråga b som jag inte förstår hur de fick fram. De fick fram att det blev 900 ton vatten som bildas genom att addera massan väte och syre. ( alltså m(H2O) = m(H2) +m(O2) = 100000000 g + 800000000 g = 900 ton. Här adderas resultanternas massa direkt, utan att man som i förgående fråga tar massan av det som är kvar och adderar med det som bildas. Jag förstår inte när jag ska göra vad, och inte heller varför det här sättet att addera resultanternas direkta massa inte fungerade på förgående fråga. Ursäkta igen.

Anna1
Medlem

Skulle det kunna bero på att substansmängden syre och substansmängden väte går jämnt upp, och det bildas därför inget överskott.

Formeln är : 2H2+O2 --> 2H2O

n(O2)= 50000000 MOL
n(H2) = 100000000

substansmängden för syre är alltså dubbelt så stor som vätets, vilket borde innebära att allt väte förbukas och inget överskott bildas. Därmed kan man direkt addera massorna, och inte behöva ställa upp detta som innan för det skulle man inte enligt facit. Så är det p.g.a.det inte bildas något överskott som detta går att göra, eller?

Smaragdalena
Medlem

Ja, precis! Du har ju redan räknat ut hur många mol syre som behövs - hälften så mnga mol som vätet. Då vet du att du har precis lagom mycket syre, så allt går åt.

Anna1
Medlem

Tack så hemskt mycket för all hjälp! smile

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Beräkning med begränsade reaktanter

Sidfot