Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] En simpel differentialekvation

daykneeyell
Medlem

Registrerad: 2016-12-25

[HSM] En simpel differentialekvation

y' = ((y^2)-1)x

Villkor: y(0)=0

Tjenare, denna uppgift blir hela tiden fel. Svaret ska bli (1-e^(x^2))/1+e^(x^2)) men jag får ombytta tecken på e-termerna, det vill säga (1+e^(x^2))/1-e^(x^2)).

Jag har använt Wolfram Alpha Pro för att kolla på lösningsförslaget men den verkar fel(?) eller är helt sonika avancerat då dom använder sig av arctanh. Denna formel finns inte med i Kursboken (Endim LTH).

Vidare har jag använt mig av online integral beräknare som får mitt svar. Nu är man helt kluven, två datorer som får fel olika svar.

Det kan nämnas att lösningsförslaget från tekniskfysik.org/ar-ett/endimensionell-analys/ får mitt svar också. Nu har jag suttit och grubblat över denna uppgift i över en månad.

/Tack på förhand

Senast redigerat av daykneeyell (2016-12-25 16:57)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] En simpel differentialekvation

Sätt in facits svar i ekvatonen så ser du att det stämmer. Hur har du räknat?

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

daykneeyell skrev:

y' = ((y^2)-1)x

Tjenare, denna uppgift blir hela tiden fel. Svaret ska bli (1-e^(x^2))/1+e^(x^2)) men jag får ombytta tecken på e-termerna, det vill säga (1+e^(x^2))/1-e^(x^2)).

Jag har använt Wolfram Alpha Pro för att kolla på lösningsförslaget men den verkar fel(?) eller är helt sonika avancerat då dom använder sig av arctanh. Denna formel finns inte med i Kursboken (Endim LTH).

Vidare har jag använt mig av online integral beräknare som får mitt svar. Nu är man helt kluven, två datorer som får fel olika svar.

Det kan nämnas att lösningsförslaget från tekniskfysik.org/ar-ett/endimensionell-analys/ får mitt svar också. Nu har jag suttit och grubblat över denna uppgift i över en månad.

/Tack på förhand

Differentialekvationen

LaTeX ekvation

ger

LaTeX ekvation

eller

LaTeX ekvation

och således

LaTeX ekvation

eller

LaTeX ekvation

och därmed

LaTeX ekvation

Villkoret y(0)=0 ger

LaTeX ekvation

Senast redigerat av sthlmkille (2016-12-25 17:35)

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

daykneeyell skrev:

y' = ((y^2)-1)x

/Tack på förhand

Börja med att skriva din differentialekvation på integrerad form.

LaTeX ekvation

Vänsterledet ska uppfattas som en funktion av x, liksom högerledet.

Med hjälp av Konjugatregeln kan du skriva y-integranden som

LaTeX ekvation

Det betyder att y-integralen är sådan att 

LaTeX ekvation;

notera att det måste vara absolutbelopp, eftersom man inte kan ta logaritmen av negativa tal, och det skulle ju kunna vara så att (y-1) eller (y+1) är negativa tal.

Det gäller alltså att

LaTeX ekvation

där LaTeX ekvation betecknar en godtycklig konstant. Notera att jag avstod från att skriva en integrationskonstant (LaTeX ekvation) vid y-integreringen, eftersom den konstanten är inkluderad i  integrationskonstanten (LaTeX ekvation) vid x-integreringen.

Du har kommit fram till att funktionen LaTeX ekvation skulle kunna vara en lösning till differentialekvationen, där

LaTeX ekvation;

notera att denna funktion uppfyller villkoret LaTeX ekvation. Detta är samma sak som att

LaTeX ekvation,

vilket i sin tur betyder att

LaTeX ekvation

där LaTeX ekvation betecknar mängden av alla x sådana att

LaTeX ekvation

och LaTeX ekvation är mängden av alla x sådana att

LaTeX ekvation.

Eftersom LaTeX ekvation är negativ om (y(x)>1 och y(x)<-1) eller (y(x)<1 och y(x)>-1) så är B lika med mängden av alla x sådana att -1<y(x)<1; följaktligen är A lika med mängden av alla x sådana att y(x)<-1 eller y(x)>1.

LaTeX ekvation

Uttrycket LaTeX ekvation är samma sak som uttrycket

LaTeX ekvation

vilket betyder att

LaTeX ekvation

är samma sak som

LaTeX ekvation

Här är LaTeX ekvation när LaTeX ekvation och LaTeX ekvation  när LaTeX ekvation.

Notera att

LaTeX ekvation.

Villkoret LaTeX ekvation är uppfyllt endast om LaTeX ekvation. Detta betyder att

LaTeX ekvation

skulle kunna vara en lösning till differentialekvationen. Det är inte säkert att den är det, eftersom metoden som vi använt bygger på den integrerade formen

LaTeX ekvation 

som i sin tur bygger på att man tolkar derivatan LaTeX ekvation som en kvot av differentialer LaTeX ekvation och LaTeX ekvation. Detta är inte tillåtet, så våra beräkningar kan bara användas som en gissning till hur differentialekvationens lösning skulle kunna se ut.

Det visar sig att vår gissning inte är så dum, eftersom om du deriverar funktionen

LaTeX ekvation

så upptäcker du att den är sådan att LaTeX ekvation och att LaTeX ekvation, med andra ord uppfyller vår funktion den givna differentialekvationen.

Finns det andra lösningar är vår gissning? Svaret är Nej. Det finns en sats som säger att om din differentialekvation överhuvudtaget har en lösning, så är den unik. Vi har funnit en lösning (genom en klurig gissning), så enligt satsen är detta den enda lösningen.

God Jul!

daykneeyell
Medlem

sthlmkille skrev:

daykneeyell skrev:

y' = ((y^2)-1)x

/Tack på förhand

Differentialekvationen

LaTeX ekvation

ger

LaTeX ekvation

eller

LaTeX ekvation

och således

LaTeX ekvation

eller

LaTeX ekvation

och därmed

LaTeX ekvation

Villkoret y(0)=0 ger

LaTeX ekvation

Här uppkommer två problem som jag inser när jag ser på din lösning. För det första får jag

LaTeX ekvation

Hur får du följande täljare till 1-y? jag får det till y-1 med partialbråksuppdelning. Hur mycket jag än gnuggar mina ögon kan jag inte se hur jag ska komma från

LaTeX ekvation

till

LaTeX ekvation

För det andra inser jag att du har bakat in e^C som en koeffecitent C framför e^(x^2). Hur kommer det sig att jag inte kan seperera denna koefficient C så att det står e^(x^2)+C ?

Senast redigerat av daykneeyell (2016-12-26 07:37)

daykneeyell
Medlem

albiki skrev:

daykneeyell skrev:

y' = ((y^2)-1)x

/Tack på förhand

Börja med att skriva din differentialekvation på integrerad form.

LaTeX ekvation

Vänsterledet ska uppfattas som en funktion av x, liksom högerledet.

Med hjälp av Konjugatregeln kan du skriva y-integranden som

LaTeX ekvation

Det betyder att y-integralen är sådan att 

LaTeX ekvation;

notera att det måste vara absolutbelopp, eftersom man inte kan ta logaritmen av negativa tal, och det skulle ju kunna vara så att (y-1) eller (y+1) är negativa tal.

Det gäller alltså att

LaTeX ekvation

där LaTeX ekvation betecknar en godtycklig konstant. Notera att jag avstod från att skriva en integrationskonstant (LaTeX ekvation) vid y-integreringen, eftersom den konstanten är inkluderad i  integrationskonstanten (LaTeX ekvation) vid x-integreringen.

Du har kommit fram till att funktionen LaTeX ekvation skulle kunna vara en lösning till differentialekvationen, där

LaTeX ekvation;

notera att denna funktion uppfyller villkoret LaTeX ekvation. Detta är samma sak som att

LaTeX ekvation,

vilket i sin tur betyder att

LaTeX ekvation

där LaTeX ekvation betecknar mängden av alla x sådana att

LaTeX ekvation

och LaTeX ekvation är mängden av alla x sådana att

LaTeX ekvation.

Eftersom LaTeX ekvation är negativ om (y(x)>1 och y(x)<-1) eller (y(x)<1 och y(x)>-1) så är B lika med mängden av alla x sådana att -1<y(x)<1; följaktligen är A lika med mängden av alla x sådana att y(x)<-1 eller y(x)>1.

LaTeX ekvation

Uttrycket LaTeX ekvation är samma sak som uttrycket

LaTeX ekvation

vilket betyder att

LaTeX ekvation

är samma sak som

LaTeX ekvation

Här är LaTeX ekvation när LaTeX ekvation och LaTeX ekvation  när LaTeX ekvation.

Notera att

LaTeX ekvation.

Villkoret LaTeX ekvation är uppfyllt endast om LaTeX ekvation. Detta betyder att

LaTeX ekvation

skulle kunna vara en lösning till differentialekvationen. Det är inte säkert att den är det, eftersom metoden som vi använt bygger på den integrerade formen

LaTeX ekvation 

som i sin tur bygger på att man tolkar derivatan LaTeX ekvation som en kvot av differentialer LaTeX ekvation och LaTeX ekvation. Detta är inte tillåtet, så våra beräkningar kan bara användas som en gissning till hur differentialekvationens lösning skulle kunna se ut.

Det visar sig att vår gissning inte är så dum, eftersom om du deriverar funktionen

LaTeX ekvation

så upptäcker du att den är sådan att LaTeX ekvation och att LaTeX ekvation, med andra ord uppfyller vår funktion den givna differentialekvationen.

Finns det andra lösningar är vår gissning? Svaret är Nej. Det finns en sats som säger att om din differentialekvation överhuvudtaget har en lösning, så är den unik. Vi har funnit en lösning (genom en klurig gissning), så enligt satsen är detta den enda lösningen.

God Jul!

God Jul på dig själv!

Detta var fan ta mig en grundlig beräkning så tack för din tid. Som jag precis ställde frågan till sthlmkille, hur kommer det sig att man kan baka in konstanten (som uppkommer efter integrering) som en koefficient. Kan jag inte behålla denna konstanten som en term?

Senast redigerat av daykneeyell (2016-12-26 04:01)

daykneeyell
Medlem

Henrik E skrev:

Sätt in facits svar i ekvatonen så ser du att det stämmer. Hur har du räknat?

Jag har räknat precis som nedanstående svar men jag behåller konstanten som uppkommer efter integrering som en seperat konstant vilket leder till att begynnelsevillkoret gör att konstanten C blir 0, när den i själva verket ska bli -1 under förutsättningar att jag sätter konstanten och termen C som en koefficient istället. Då blir det rätt.

Henrik E
Medlem

Men (1-y)/(1+y) är ju faktiskt inte -2/(y+1) +1 som du fått det till. Det går lika bra att ha konstanten kvar som e^(x^2+C). Då får du ysad1-e^...)/(1+e^...) och insättning av x=0. y=0 ger C=0.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Utan smiley:

Henrik E skrev:

Men (1-y)/(1+y) är ju faktiskt inte -2/(y+1) +1 som du fått det till. Det går lika bra att ha konstanten kvar som e^(x^2+C). Då får du y=(1-e^...)/(1+e^...) och insättning av x=0. y=0 ger C=0.

daykneeyell
Medlem

Henrik E skrev:

Men (1-y)/(1+y) är ju faktiskt inte -2/(y+1) +1 som du fått det till. Det går lika bra att ha konstanten kvar som e^(x^2+C). Då får du ysad1-e^...)/(1+e^...) och insättning av x=0. y=0 ger C=0.

Det löste sig. För övrigt fick jag inte (1-y)/(1+y), utan (y-1)/(1+y). Detta efter att jag partialbråksuppdelat i integralen. Hur gjorde du?
Tack ändå smile

Senast redigerat av daykneeyell (2016-12-26 16:15)

Henrik E
Medlem

(Tack, Smaragdalena, för avsmajlningen!) Uttrycket ln|y-1| bör skrivas ln(1-y) eftersom y=0 där vi startar och man inte tar logaritmen av negativa tal. Jag förstod inte albikis utläggning helt men jag håller inte med om att man inte utan vidare kan integrera diffekvationer så här. Det kan man göra och det har inte att göra med att dy dividerat med dx inte är lika med dy/dx. Beteckningen dy betyder ju y' dx.

daykneeyell
Medlem

Henrik E skrev:

(Tack, Smaragdalena, för avsmajlningen!) Uttrycket ln|y-1| bör skrivas ln(1-y) eftersom y=0 där vi startar och man inte tar logaritmen av negativa tal. Jag förstod inte albikis utläggning helt men jag håller inte med om att man inte utan vidare kan integrera diffekvationer så här. Det kan man göra och det har inte att göra med att dy dividerat med dx inte är lika med dy/dx. Beteckningen dy betyder ju y' dx.

Tack Henrik för hjälpen. Nu är jag med!

Sidfot