Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM] En simpel differentialekvation
- daykneeyell
- Medlem
- Registrerad: 2016-12-25
[HSM] En simpel differentialekvation
y' = ((y^2)-1)x
Villkor: y(0)=0
Tjenare, denna uppgift blir hela tiden fel. Svaret ska bli (1-e^(x^2))/1+e^(x^2)) men jag får ombytta tecken på e-termerna, det vill säga (1+e^(x^2))/1-e^(x^2)).
Jag har använt Wolfram Alpha Pro för att kolla på lösningsförslaget men den verkar fel(?) eller är helt sonika avancerat då dom använder sig av arctanh. Denna formel finns inte med i Kursboken (Endim LTH).
Vidare har jag använt mig av online integral beräknare som får mitt svar. Nu är man helt kluven, två datorer som får fel olika svar.
Det kan nämnas att lösningsförslaget från tekniskfysik.org/ar-ett/endimensionell-analys/ får mitt svar också. Nu har jag suttit och grubblat över denna uppgift i över en månad.
/Tack på förhand
Senast redigerat av daykneeyell (2016-12-25 16:57)
- Henrik E
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-22
Re: [HSM] En simpel differentialekvation
Sätt in facits svar i ekvatonen så ser du att det stämmer. Hur har du räknat?
- sthlmkille
- Medlem
- Registrerad: 2007-02-25
daykneeyell skrev:
y' = ((y^2)-1)x
Tjenare, denna uppgift blir hela tiden fel. Svaret ska bli (1-e^(x^2))/1+e^(x^2)) men jag får ombytta tecken på e-termerna, det vill säga (1+e^(x^2))/1-e^(x^2)).
Jag har använt Wolfram Alpha Pro för att kolla på lösningsförslaget men den verkar fel(?) eller är helt sonika avancerat då dom använder sig av arctanh. Denna formel finns inte med i Kursboken (Endim LTH).
Vidare har jag använt mig av online integral beräknare som får mitt svar. Nu är man helt kluven, två datorer som får fel olika svar.
Det kan nämnas att lösningsförslaget från tekniskfysik.org/ar-ett/endimensionell-analys/ får mitt svar också. Nu har jag suttit och grubblat över denna uppgift i över en månad.
/Tack på förhand
Differentialekvationen
ger
eller
och således
eller
och därmed
Villkoret y(0)=0 ger
Senast redigerat av sthlmkille (2016-12-25 17:35)
- albiki
- Medlem
- Registrerad: 2008-05-25
daykneeyell skrev:
y' = ((y^2)-1)x
/Tack på förhand
Börja med att skriva din differentialekvation på integrerad form.
Vänsterledet ska uppfattas som en funktion av x, liksom högerledet.
Med hjälp av Konjugatregeln kan du skriva y-integranden som
Det betyder att y-integralen är sådan att
;
notera att det måste vara absolutbelopp, eftersom man inte kan ta logaritmen av negativa tal, och det skulle ju kunna vara så att (y-1) eller (y+1) är negativa tal.
Det gäller alltså att
där betecknar en godtycklig konstant. Notera att jag avstod från att skriva en integrationskonstant (
) vid y-integreringen, eftersom den konstanten är inkluderad i integrationskonstanten (
) vid x-integreringen.
Du har kommit fram till att funktionen skulle kunna vara en lösning till differentialekvationen, där
;
notera att denna funktion uppfyller villkoret . Detta är samma sak som att
,
vilket i sin tur betyder att
där betecknar mängden av alla x sådana att
och är mängden av alla x sådana att
.
Eftersom är negativ om (y(x)>1 och y(x)<-1) eller (y(x)<1 och y(x)>-1) så är B lika med mängden av alla x sådana att -1<y(x)<1; följaktligen är A lika med mängden av alla x sådana att y(x)<-1 eller y(x)>1.
Uttrycket är samma sak som uttrycket
vilket betyder att
är samma sak som
Här är när
och
när
.
Notera att
.
Villkoret är uppfyllt endast om
. Detta betyder att
skulle kunna vara en lösning till differentialekvationen. Det är inte säkert att den är det, eftersom metoden som vi använt bygger på den integrerade formen
som i sin tur bygger på att man tolkar derivatan som en kvot av differentialer
och
. Detta är inte tillåtet, så våra beräkningar kan bara användas som en gissning till hur differentialekvationens lösning skulle kunna se ut.
Det visar sig att vår gissning inte är så dum, eftersom om du deriverar funktionen
så upptäcker du att den är sådan att och att
, med andra ord uppfyller vår funktion den givna differentialekvationen.
Finns det andra lösningar är vår gissning? Svaret är Nej. Det finns en sats som säger att om din differentialekvation överhuvudtaget har en lösning, så är den unik. Vi har funnit en lösning (genom en klurig gissning), så enligt satsen är detta den enda lösningen.
God Jul!
- daykneeyell
- Medlem
sthlmkille skrev:
daykneeyell skrev:
y' = ((y^2)-1)x
/Tack på förhandDifferentialekvationen
ger
eller
och således
eller
och därmed
Villkoret y(0)=0 ger
Här uppkommer två problem som jag inser när jag ser på din lösning. För det första får jag
Hur får du följande täljare till 1-y? jag får det till y-1 med partialbråksuppdelning. Hur mycket jag än gnuggar mina ögon kan jag inte se hur jag ska komma från
till
För det andra inser jag att du har bakat in e^C som en koeffecitent C framför e^(x^2). Hur kommer det sig att jag inte kan seperera denna koefficient C så att det står e^(x^2)+C ?
Senast redigerat av daykneeyell (2016-12-26 07:37)
- daykneeyell
- Medlem
albiki skrev:
daykneeyell skrev:
y' = ((y^2)-1)x
/Tack på förhandBörja med att skriva din differentialekvation på integrerad form.
Vänsterledet ska uppfattas som en funktion av x, liksom högerledet.
Med hjälp av Konjugatregeln kan du skriva y-integranden som
Det betyder att y-integralen är sådan att
;
notera att det måste vara absolutbelopp, eftersom man inte kan ta logaritmen av negativa tal, och det skulle ju kunna vara så att (y-1) eller (y+1) är negativa tal.
Det gäller alltså att
![]()
därbetecknar en godtycklig konstant. Notera att jag avstod från att skriva en integrationskonstant (
) vid y-integreringen, eftersom den konstanten är inkluderad i integrationskonstanten (
) vid x-integreringen.
Du har kommit fram till att funktionenskulle kunna vara en lösning till differentialekvationen, där
;
notera att denna funktion uppfyller villkoret. Detta är samma sak som att
,
vilket i sin tur betyder att
![]()
därbetecknar mängden av alla x sådana att
![]()
ochär mängden av alla x sådana att
.
Eftersomär negativ om (y(x)>1 och y(x)<-1) eller (y(x)<1 och y(x)>-1) så är B lika med mängden av alla x sådana att -1<y(x)<1; följaktligen är A lika med mängden av alla x sådana att y(x)<-1 eller y(x)>1.
Uttrycketär samma sak som uttrycket
![]()
vilket betyder att
![]()
är samma sak som
![]()
Här ärnär
och
när
.
Notera att
.
Villkoretär uppfyllt endast om
. Detta betyder att
![]()
skulle kunna vara en lösning till differentialekvationen. Det är inte säkert att den är det, eftersom metoden som vi använt bygger på den integrerade formen
![]()
som i sin tur bygger på att man tolkar derivatansom en kvot av differentialer
och
. Detta är inte tillåtet, så våra beräkningar kan bara användas som en gissning till hur differentialekvationens lösning skulle kunna se ut.
Det visar sig att vår gissning inte är så dum, eftersom om du deriverar funktionen
![]()
så upptäcker du att den är sådan attoch att
, med andra ord uppfyller vår funktion den givna differentialekvationen.
Finns det andra lösningar är vår gissning? Svaret är Nej. Det finns en sats som säger att om din differentialekvation överhuvudtaget har en lösning, så är den unik. Vi har funnit en lösning (genom en klurig gissning), så enligt satsen är detta den enda lösningen.
God Jul!
God Jul på dig själv!
Detta var fan ta mig en grundlig beräkning så tack för din tid. Som jag precis ställde frågan till sthlmkille, hur kommer det sig att man kan baka in konstanten (som uppkommer efter integrering) som en koefficient. Kan jag inte behålla denna konstanten som en term?
Senast redigerat av daykneeyell (2016-12-26 04:01)
- daykneeyell
- Medlem
Henrik E skrev:
Sätt in facits svar i ekvatonen så ser du att det stämmer. Hur har du räknat?
Jag har räknat precis som nedanstående svar men jag behåller konstanten som uppkommer efter integrering som en seperat konstant vilket leder till att begynnelsevillkoret gör att konstanten C blir 0, när den i själva verket ska bli -1 under förutsättningar att jag sätter konstanten och termen C som en koefficient istället. Då blir det rätt.
- Henrik E
- Medlem
Men (1-y)/(1+y) är ju faktiskt inte -2/(y+1) +1 som du fått det till. Det går lika bra att ha konstanten kvar som e^(x^2+C). Då får du y1-e^...)/(1+e^...) och insättning av x=0. y=0 ger C=0.
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Utan smiley:
Henrik E skrev:
Men (1-y)/(1+y) är ju faktiskt inte -2/(y+1) +1 som du fått det till. Det går lika bra att ha konstanten kvar som e^(x^2+C). Då får du y=(1-e^...)/(1+e^...) och insättning av x=0. y=0 ger C=0.
- daykneeyell
- Medlem
Henrik E skrev:
Men (1-y)/(1+y) är ju faktiskt inte -2/(y+1) +1 som du fått det till. Det går lika bra att ha konstanten kvar som e^(x^2+C). Då får du y
1-e^...)/(1+e^...) och insättning av x=0. y=0 ger C=0.
Det löste sig. För övrigt fick jag inte (1-y)/(1+y), utan (y-1)/(1+y). Detta efter att jag partialbråksuppdelat i integralen. Hur gjorde du?
Tack ändå
Senast redigerat av daykneeyell (2016-12-26 16:15)
- Henrik E
- Medlem
(Tack, Smaragdalena, för avsmajlningen!) Uttrycket ln|y-1| bör skrivas ln(1-y) eftersom y=0 där vi startar och man inte tar logaritmen av negativa tal. Jag förstod inte albikis utläggning helt men jag håller inte med om att man inte utan vidare kan integrera diffekvationer så här. Det kan man göra och det har inte att göra med att dy dividerat med dx inte är lika med dy/dx. Beteckningen dy betyder ju y' dx.
- daykneeyell
- Medlem
Henrik E skrev:
(Tack, Smaragdalena, för avsmajlningen!) Uttrycket ln|y-1| bör skrivas ln(1-y) eftersom y=0 där vi startar och man inte tar logaritmen av negativa tal. Jag förstod inte albikis utläggning helt men jag håller inte med om att man inte utan vidare kan integrera diffekvationer så här. Det kan man göra och det har inte att göra med att dy dividerat med dx inte är lika med dy/dx. Beteckningen dy betyder ju y' dx.
Tack Henrik för hjälpen. Nu är jag med!