Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C] Läsa upp betyg efter lång tid.

robjoh
Medlem

Registrerad: 2016-12-25

[MA 3/C] Läsa upp betyg efter lång tid.

Hej

Jag har tänkt börja läsa på högskola igen, men den utbildning som jag skall läsa kräver att jag har läst Matte 3C. Jag har läst Matte A -> C på Gymnasiet på det naturvetenskapliga programmet. Tydligen är det lite som skiljer sig från gamla matte C och nya 3C därav måste jag läsa om den kursen.

Min fråga är hur jag på bästa sätt angriper denna kursen efter att jag inte ha läst matte sedan senaste högskoleutbildningen för 14  år sedan. Behöver jag läsa igenom hela matte 1C och 2C grundligt innan jag ger mig på 3C eller räcker det att skumma igenom 1C och 2C innan jag sätter mig på komvuxkursen för att läsa in MA 3C?

Taktik och råd mottages gärna.

//Robin

Celashi
Medlem

Registrerad: 2016-10-28

Re: [MA 3/C] Läsa upp betyg efter lång tid.

Matte 3c handlar främst om derivata och integraler. Därför är det ganska nödvändigt att veta vad en linjär funktion, andragradsfunktion är för något, samt vara bekväm i allmän algebra (ekvationslösning). Något som kallas logratimer är också något som introduceras i 2C och viktigt att känna till.  Enligt mig behöver du inte känna till mer för att klara av 3C-kursen.

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

robjoh skrev:

Hej

Jag har tänkt börja läsa på högskola igen, men den utbildning som jag skall läsa kräver att jag har läst Matte 3C. Jag har läst Matte A -> C på Gymnasiet på det naturvetenskapliga programmet. Tydligen är det lite som skiljer sig från gamla matte C och nya 3C därav måste jag läsa om den kursen.

Min fråga är hur jag på bästa sätt angriper denna kursen efter att jag inte ha läst matte sedan senaste högskoleutbildningen för 14  år sedan. Behöver jag läsa igenom hela matte 1C och 2C grundligt innan jag ger mig på 3C eller räcker det att skumma igenom 1C och 2C innan jag sätter mig på komvuxkursen för att läsa in MA 3C?

//Robin

Välkommen till PluggAkuten!

Mitt råd är att du går till hemsidan Matteboken (http://www.matteboken.se/lektioner/matte-3) och direkt börjar arbeta med materialet som hör till kursen Matte 3. Så fort du stöter på ord och begrepp som du inte känner till tar du reda på mer om dessa.

God Jul!

Hinz0
Medlem

Registrerad: 2011-04-21

robjoh skrev:

Hej

//Robin

Mitt råd är att du läser en orienteringskurs för matematik 3 på komvux som är till övergången till matematik 3c. Kontakta vuxenutbildningen i din kommun så får du säkert bättre hjälp.

Sidfot