Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Fotoeffekt

Naturaren98
Medlem

Registrerad: 2016-11-05

[FY 2/B] Fotoeffekt

Anta att ljus med våglängden 0,3*10^(-6) m infaller med en intensitet av 3W/m^2 och att sannolikheten för att en foton ger fotoeffekt är 0,5. Utträdesarbetet är ca 4,68 * 10^-19 J. Beräkna hur många elektroner som frigörs per sekund och meter.

Vet hur jag ska lösa uppgiften, men fastnar vid det här med 0,5.

Senast redigerat av Naturaren98 (2016-12-22 14:32)

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Re: [FY 2/B] Fotoeffekt

Antalet elektroner är hälften av vad det skulle ha varit annars? Jag fastnar vid det här med saknade enheter på våglängden och utträdesarbetet.

...edit: som nu åtgärdats by the power of redigera-knappen ser jag smile

Senast redigerat av mdp (2016-12-22 15:37)

Naturaren98
Medlem

mdp skrev:

Antalet elektroner är hälften av vad det skulle ha varit annars? Jag fastnar vid det här med saknade enheter.

Hur räknar jag med det? Visst måste jag ta reda på rörelseenergin? Jag vet ju hur stor uträdesarbetet är, men hur gör jag för att få fram fotonernas ursprungliga energi? Ska jag använda formeln E=hc/lambda och multiplicera resultatet med 0,5 , eller hur gör jag?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Sannolikheter brukar väl inte ha någon enhet?
Men enheter "per sekund och meter" - vart tog kvadraten i kvadratmeter vägen?
Vilken energi har en foton med våglängden 0,3*10^(-6) m? Stämmer det men utträdesarbetet?
Hur många fotoner går det på 3 W?

Naturaren98
Medlem

Smaragdalena skrev:

Sannolikheter brukar väl inte ha någon enhet?
Men enheter "per sekund och meter" - vart tog kvadraten i kvadratmeter vägen?
Vilken energi har en foton med våglängden 0,3*10^(-6) m? Stämmer det men utträdesarbetet?
Hur många fotoner går det på 3 W?

Uträdesrarbetet räknade jag ut i en tidigare deluppgift.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Stämmer fotonens energi med utträdesarbetet?

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Utträdesarbetet behöver du bara använda för att säga om elektroner frigörs eller inte

Jag antar att det är en förenkling (någon som kan bekräfta det?) men fotoelektriska effekten har en "on/off"-switch vid utträdesarbetet. Jag har alltid sett det som fotonenergi under utträdesarbetet => noll frigjorda elektroner, fotonenergi över det => en frigjord elektron per foton i normalfallet.

Jag skulle alltså beräkna antalet fotoner, och därefter dela med två eftersom bara varannan foton knuffar ut en elektron.

Sidfot