Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Kameleont kluring

Schoolboy1234
Medlem

Registrerad: 2014-09-22

Kameleont kluring

På en öde ö finns det endast kameleonter. 13 gröna, 15 röda, 17 blå. Om två kameleonter av olika färg möts blir dem den tredje färgen. Båda byter alltså färg till den resterande färgen. T.ex om en röd möter en grön blir de båda blåa. OBS. Dem kan inte föröka sig eller dö.

Är det möjligt för kameleonterna att bli till en enda färg?

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: Kameleont kluring

Jag har gått igenom otaliga beräkningar på banbrytande över-universitetsnivå som kombinerat logik med kreativitet i perfekt harmoni för att reducera antalet möjliga svar till två: Ja eller nej.

Någon annan får ta resten nu.

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Jag gav upp rätt fort, men jag hittade en supersnygg lösning: https://www.youtube.com/watch?v=IRC7_Uv72iI

Varför så höga nummer som 13, 15 och 17? Det hade varit roligare att pröva sig fram med t.ex. 1, 3 och 5. Hade det funkat ändå?

Schoolboy1234
Medlem

Registrerad: 2014-09-22

mdp skrev:

Jag gav upp rätt fort, men jag hittade en supersnygg lösning: https://www.youtube.com/watch?v=IRC7_Uv72iI

Varför så höga nummer som 13, 15 och 17? Det hade varit roligare att pröva sig fram med t.ex. 1, 3 och 5. Hade det funkat ändå?

Så länge alla tal är ojämna och har en differens på två så skall det vara omöjligt. Skrev ihop ett litet program som testade olika kombinationer, bestämde mig för att stäng av det efter fyra miljoner olika kombinationer testade.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Det räcker att talen är olika modulo tre. 1,2,3 hade också gått bra.

Sidfot