Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Sidor: 1
- Forum
- » Programmering och teknik
- » Hej jag ha ett batteri problem ska ladda ett 12v 10Ah batteri
Hej jag ha ett batteri problem ska ladda ett 12v 10Ah batteri
- Ariadne
- Medlem
- Registrerad: 2011-11-20
Hej jag ha ett batteri problem ska ladda ett 12v 10Ah batteri
Hej Jag har ett problem ( inte en skoluppgift), Jag måste ladda ett batteri 12v 10Ah varje dag, solceller är ur frågan då jag inte har plats alls för storleken av celler jag skulle behöva ( platsen jag har är 200cm lång och 1cm bred). Vikt är också jätte viktigt, lösningen får inte väga mer än 500gram totalt gärna mindre, och måste vara vatten tätt och får inte överstiga storlek 1,5 cm djup 25cm bred och 25 cm hög. Ska även ha en dagsljus sensor som styr påslagning av en LED list ihop med batteriet och ska driva denna list via batteriet 8 h per dag och måste stängas av vid ett klockslag tex 23.00 varje kväll. Har någon några idéer som kan hjälpa mig att hitta lösningen? Jag får inte använda några kabla eller någon ström utöver detta batteri. Tack så mycket. mvh Ariadne
- SeriousSquid
- Medlem
- Registrerad: 2010-05-17
Re: Hej jag ha ett batteri problem ska ladda ett 12v 10Ah batteri
Finns det något praktiskt skäl som gör att man inte bara kan ladda batteriet via en eluttagsadapter? 120Wh är ingen energimängd som man bara kan dra ur etern utan att generera sådana mängder (oavsett om du behöver det) kräver en ganska stor generator eller mycket tid.
Batteriets livslängd blir nog även längre om man inte matar det med eventuella egna lösningar.
"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."
- Ariadne
- Medlem
SeriousSquid skrev:
Finns det något praktiskt skäl som gör att man inte bara kan ladda batteriet via en eluttagsadapter? 120Wh är ingen energimängd som man bara kan dra ur etern utan att generera sådana mängder (oavsett om du behöver det) kräver en ganska stor generator eller mycket tid.
Batteriets livslängd blir nog även längre om man inte matar det med eventuella egna lösningar.
Hej Tack som svarar. Ja det är inte tillåtet av ägaren att dra några kablar till eluttagen. Om jag förklarar det närmare,, Led listen är 223cm lång med 2,88w/m och en till list som är 86cm lång och 4w/m båda på 12v. Batteriet kan jag skippa om jag kan på annat sätt driva dessa med de tidigare nämnda förutsättningarna? Typ med piezo? Kanske ladda en super-kapasitor och vi denna på nått sätt...? men då är ju självaste press funktionen en fråga och dagsljus sensor och timmer och ,, huvudvärk. Jag kan bygga, dvs har utrustning för att bygga ihop nått, men är inte stort kunnig på det så vet inte hur jag skulle koppla eller rita kopplings-schemat.
sen är ju piezo inte tillräcklig för att ladda batteriet ändå men, piezo kanske kan komma upp i volten för att driva LED listen men inte amper för att ladda batteriet om jag måste ha batteri. Sen är det ju frågan om hur man får piezon att ge ström vilket fall som helst. Ambientalt är ju inte stor höjdare för volten?
- SeriousSquid
- Medlem
Nej att försöka få till det här trådlöst känns bara som att det är en ogenomtänkt fixering.
Vill man ha strömförsörjning och inte vara inkopplad till elnätet finns i praktiken bara två alternativ:
1. Ha ett högkapacitetsbatteri som du förutsätts manuellt byta ladda manuellt med jämna mellanrum. Detta är obekvämt och du har förbytt en kabel mot att behöva lägga typ 10min i veckan på släpa runt batteriet och hålla reda på det och är förhållandevis dyrt.
2. Ha en generator dvs solceller eller en bensindriven generator varav det första fallet kräver en stor area och är möjligtvis otillräckligt på vintern det andra fallet kräver volym, ljudisolering, ventilation och introducerar en brandrisk. Detta är ännu dyrare.
Om problemet med kablaget är estetiskt så dra dem inuti väggarna eller längsmed hörn och listkanter. Det är ju så man gör med all annan belysning. Du måste resonera kring det här som att det vore en vanlig lampa och installera den på de fackmannamässiga sätt som man installerar lampor, vilket är via eluttag som man antingen placerat i vägg eller tag. 2m ledlist är funktionellt samma sak som en LED-glödlampa.
Kapacitorer och pizeosensorer är inte avsedda för den här typen av applikationer.
Senast redigerat av SeriousSquid (2016-12-22 11:57)
"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."
- Gorm
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-07
Den mest realistiska lösningen är nog att du skaffar ytterligare en ackumulator. Då kan du växla mellan den ackumulator som står på laddning inomhus och den som driver ljusslingorna utomhus.
Med en superkondensator kan bara lagra en liten bråkdel av den energimängd som du får in i en vanlig blyackumulator. Så det är inget realistiskt alternativ.
Här är en länk till en mycket stor superkondensator på hela 300F som tål 2.5 Volt som du kan räkna på och jämföra med en vanlig ackumulator:
http://www.ebay.com/itm/1pcs-WIMA-Super … 1381702875
Om du tänker dig att ladda upp den befintliga ackumulatorn med en hand- eller fotdriven generator är inte heller en piezoelektrisk generator det bästa generatorvalet, utan i så fall hade en vanlig elektromagnetisk dito varit bättre.
Försvarsmakten hade på 50-talet en ”lätt radiostation” som kallades RA200. Den hade en trampgenerator som av okänd anledning kallades ”grisen” av dåtidens vanartiga beväringar. En sådan generator hade nog varit bättre i så fall. Fast du hade nog tröttnat på trampandet rätt snart. Här är en bild på RA200 med generatorn långt ner på hemsidan:
http://gronradio.sm7dlf.se/ra200.htm
Men du kan inte utvinna energi ur tomma intet. Någonstans måste den tas.
- Ariadne
- Medlem
Ok men hur mycket behöver jag egentligen för att driva dessa slingor 8h per dag? Behöver jag verkligen ett 10Ah batteri eller räcke det med 7,5Ah? Och om det räcker, kan jag dela upp batteriet på 2 en för ena listen och en för andra och på så sätt sänka laddnings kravet? Dvs skulle det bli om jag räknat rätt 3Ah för ena listen och 4,5Ah för andra listen. Vad kan jag göra då för att få det sladdlöst, så att säga?
- SeriousSquid
- Medlem
Du har effektbehov på ungefär 10W (avrundat uppåt). På 8h blir det således ett dygnsbehov på 80Wh (Watt-timmar).
En Wh är detsamma som en VAh vilket vi ser från effektlagen P = UI, och energinnehållet i ett batteri kan uppskattas med att ta spänningen 12V multiplicerat med laddningskapaciteten 10Ah:
12V * 10Ah = 120VAh = 120Wh. Jämför med dygnsbehovet 80Wh och du ser att batteriet kan driva slingan i ungefär 1 och en halv dag. Egentligen bara en.
Detta är avrundningar och idealiseringar men i regel kan du alltså utgå från att batteriet kan driva systemet mellan 1 och 2 dagar och alltså i praktiken att du får 1 dag per batteri om vi förutsätter att batteriet åldras en del efter några uppladdningar och inte är 100% tillförlitligt slutet av urladdningscykeln.
- Gorm
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-07
Ett sätt att klara sig länge mellan ladd-tillfällena är att byta ut de gamla glödlampbaserade ljusslingorna mot moderna sådana med lysdioder (LED) i stället. Sådana ljusslingor drar betydligt lägre effekt än de nuvarande slingorna på 10 Watt.
Exempelvis hittade jag den här ljusslingan när jag Googlade.
http://www.clasohlson.com/se/Batteridri … ga/36-6328
Den version som finns i lager har 80 ”lampor”, drivs med två vanliga ficklampsbatterier LR14, har inbyggd timer och är avsedd för utomhusbruk och kostar 149 kronor. Passar inte längd, antalet ”lampor” och sådant, så går det nog att Googla fram någon motsvarande slinga på något annat ställe.
Sidor: 1
- Forum
- » Programmering och teknik
- » Hej jag ha ett batteri problem ska ladda ett 12v 10Ah batteri