Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Akustik

Naturaren98
Medlem

Registrerad: 2016-11-05

[FY 2/B] Akustik

Behöver hjälp med denna:

En stämgaffel, som ger en ton med frekvensen 2,00 kHz, hålls över ett rör som delvis är fyllt med vatten. Då man höjer och sänker vattennivån i röret får man resonans i vissa lägen. Det bildas ljudmaxima och ljudminima. Ett första maximum uppträder då luftspelaren är 5,7 cm och ett femte vid längden 39,3 cm.

Hur får jag ut våglängden, det är det som jag har problem med i denna uppgift. Annars vet jag hur jag ska lösa den.

Celashi
Medlem

Registrerad: 2016-10-28

Re: [FY 2/B] Akustik

Rita en figur. Röret blir som en sluten pipa med vatten som den fasta änden. Du vet att första maximumet, i.e. grundtonen är 5,7 cm. Hur ser det femte maximat ut? Vad händer om du subtraherar 39.3-5,7?

Senast redigerat av Celashi (2016-12-21 09:00)

Naturaren98
Medlem

Registrerad: 2016-11-05

Celashi skrev:

Rita en figur. Röret blir som en sluten pipa med vatten som den fasta änden. Du vet att första maximumet, i.e. grundtonen är 5,7 cm. Hur ser det femte maximat ut? Vad händer om du subtraherar 39.3-5,7?

Det är just det som jag inte förstår

Celashi
Medlem

Registrerad: 2016-10-28

Om du ritar en bild på grundtonen och femte maxiumet så kommer du se att differensen är lika med två våglängder. Notera att "femte maxiumet" är fjärde övertonen.

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Jag tror att TS behöver hjälp med hur figuren ser ut. Så här (titta på bilden snarare än formlerna):

http://image.slidesharecdn.com/2-151010162903-lva1-app6891/95/stationary-waves-19-638.jpg?cb=1444494602

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Ju längre röret blir, desto mer av vågen får plats, men det blir bara resonans – och därmed starkare ljud – när vågen har en nod (en "nollpunkt" i figuren) i ena änden, och en buk (en "öppning") i andra änden.

Anledningen till att det inte räcker med bara det första maximumet är att luftspalten inte börjar exakt vid rörets mynning. Om den gjorde det skulle du direkt kunna säga att en fjärdedels våglängd är 5.7 cm, men nu stämmer inte det riktigt.

Senast redigerat av mdp (2016-12-22 12:13)

Sidfot