Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]Avståndet mellan intilliggande noder

[FY 2/B]Avståndet mellan intilliggande noder

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[FY 2/B]Avståndet mellan intilliggande noder

Hej!

Hur får man att avståndet mellan två intilliggande noder är en halv våglängd? Jag får det hela tiden till en hel våglängd.

Första noden är en halv våglängd extra. Till fösta max så är det ännu en halv våglängd extra och till andra nodlinjen så är det en till halv våglängd extra. Då blir det att andra nodlinjen är; LaTeX ekvation lång.

Så andra nodlinjen minus första nodlinjen blir: LaTeX ekvation. Det blir ju inte LaTeX ekvation som svar?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [FY 2/B]Avståndet mellan intilliggande noder

Kamel skrev:

Till fösta max så är det ännu en halv våglängd extra

Är det verkligen så?

Kemiteknolog och metallurg

Kamel
Medlem

Teraeagle skrev:

Kamel skrev:

Till fösta max så är det ännu en halv våglängd extra

Är det verkligen så?

Ja, det är slutsatsen jag drar av formlerna för konstruktiv interferens (LaTeX ekvation) och den för destruktiv interferens (LaTeX ekvation).

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Vilken miljö tänker du dig? En sträng, ett blåsinstrument, två högtalare på ett visst avstånd?

Jag tänker mig en sträng. I det enklaste fallet (grundtonen) har man ingen nod (bara ändpunkterna) och en buk på mitten. Strängen är en halv våglängd lång.
Första övertonen har en nod i mitten och två bukar. Strängen är en våglängd lång. Det är ½ våglängd från ena ändpunkten till mitten, och ½ våglängd från mitten till den andra ändpunkten.
Andra övertonen har två noder och tre bukar. Strängens längd är 1½ våglängd. Det är ½ våglängd mellan varje nod.
Tredje övertonen har tre noder och fyra bukar. Strängens längd är 2 våglängder. Det är ½ våglängd mellan varje nod.
Och så vidare.

Kamel
Medlem

Smaragdalena skrev:

Vilken miljö tänker du dig? En sträng, ett blåsinstrument, två högtalare på ett visst avstånd?

Jag tänker mig en sträng. I det enklaste fallet (grundtonen) har man ingen nod (bara ändpunkterna) och en buk på mitten. Strängen är en halv våglängd lång.
Första övertonen har en nod i mitten och två bukar. Strängen är en våglängd lång. Det är ½ våglängd från ena ändpunkten till mitten, och ½ våglängd från mitten till den andra ändpunkten.
Andra övertonen har två noder och tre bukar. Strängens längd är 1½ våglängd. Det är ½ våglängd mellan varje nod.
Tredje övertonen har tre noder och fyra bukar. Strängens längd är 2 våglängder. Det är ½ våglängd mellan varje nod.
Och så vidare.

Ja, alltså om man bundit fast ett rep i en vägg så kan jag se framför mig att det är en halv våglängd mellan två noder. Men jag ser det inte det t.ex. när två cirkelformade vågor interfererar; för då tycker jag att det är en hel våglängd som skiljer mellan t.ex. första noden och andra noden. Hur får man det till att skillnaden är en halv våglängd? Fattar inte.

Senast redigerat av Kamel (2016-12-22 12:16)

Smaragdalena
Medlem

I en våglängd ingår det ett "upp" och ett "ner" och sammanlagt tre noder, varav två delas med grannarna.

anders45
Medlem

Registrerad: 2015-03-23

Kamel skrev:

Hej!

Hur får man att avståndet mellan två intilliggande noder är en halv våglängd? Jag får det hela tiden till en hel våglängd.

Första noden är en halv våglängd extra. Till fösta max så är det ännu en halv våglängd extra och till andra nodlinjen så är det en till halv våglängd extra. Då blir det att andra nodlinjen är; LaTeX ekvation lång.

Så andra nodlinjen minus första nodlinjen blir: LaTeX ekvation. Det blir ju inte LaTeX ekvation som svar?

Avståndet mellan två noder kan bestämmas t ex med stående vågor i ett glasrör. Avståndet mellan två minima kan bestämmas i en laboration, Frekvensen given liksom hastigheten för ljudet i luft gör att våglängden kan bestämmas.
Man han rita vågor ( med samma amplitud och frekvens ) som möter varandra och bestämma vilka punkter (noder) som är i vila. 
Denna figur finns i fysikböcker.
En matemask härleding kan också göras.

En animation  finns på https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ende_v%C3%A5g
se även https://www.google.se/search?q=st%C3%A5 … &dpr=1

Senast redigerat av anders45 (2016-12-24 03:35)

Kamel
Medlem

Alltså på bilden under så ser jag ju tydligt att det är en halv våglängd mellan två intilliggande noder.

https://cdn3.cdnme.se/4746932/8-3/dsc_0002_5861073b2a6b229d66f0bdc1.jpg

Men på bilden under så ser jag inte att det är en halv våglängd mellan två noder. Jag ser att det är en hel våglängds skillnad mellan dem. Hur får man det till en halv våglängd?

https://cdn2.cdnme.se/4746932/8-3/dsc_0001_586107322a6b229d0c79a356.jpg

Smaragdalena
Medlem

Vad betyder de svarta, heldragna röda respektive rödprickade linjerna?

Kamel
Medlem

Smaragdalena skrev:

Vad betyder de svarta, heldragna röda respektive rödprickade linjerna?

Det svarta är vågtoppar, det heldragna röda är förstärkningslinjer och det streckade röda är nodlinjer?

Smaragdalena
Medlem

Skulle det alltså betyda att de svarta linjerna är en våglängd från varandra, och att det även är en "topp" i varje ljudkälla? Om vi bortser från de områden som är närmare vardera ljudkällan än en våglängd, så kan man se på linjen mellan ljudkällorna att det finns en röd linje där de svarta linjerna korsar varandra, och en röd linje mitt emellan. Det är alltså en halv våglängd mellan varje förstärkningslinje. De streckade linjerna går mitt emellan de röda linjerna, d v s det är ½ våglängd mellan varje nodlinje.

Så att man skulle kunna tänka sig exempelvis blå linjer mitt emellan de svarta som visar på vågdalarna i samma ögonblick? Är hälften av de röda linjerna "upp" medan de andra är "ner"?

Står det i beskrivningen till bilden att ljudkällorna är 5 våglängder från varandra?

Kort sagt, jag håller nog med dig om att den här bilden är svår att förstå sig på.

Senast redigerat av Smaragdalena (2016-12-29 12:43)

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]Avståndet mellan intilliggande noder

Sidfot