Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 7-9] Kol 14-metoden

[ÅK 7-9] Kol 14-metoden

oreotaxi
Medlem

Registrerad: 2016-12-20

[ÅK 7-9] Kol 14-metoden

Har prov imorgon och har som vanligt fastnat på en av instuderingsuppgifterna så jag vände mig till pluggakuten för hjälp.

All hjälp uppskattas som faen!

Fråga:

5. Arkeoloer använder sig ibland av en metod som heter kol 14-metoden. Så länge en växt/djur lever tar den upp denna isotop, men när växten/djuret dör så upphör den ta upp kol-14 isotopen. Kol-14 sönderfaller sedan till kväve och halveringstiden är 5570 år.

A)    Vilken typ av strålning är dom som uppkommer vid sönderfallet Visa med en reaktionsformel.

Senast redigerat av oreotaxi (2016-12-20 14:31)

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Re: [ÅK 7-9] Kol 14-metoden

Det var avancerat för högstadiet!

Du vet att du startar med kol och slutar med kväve. Hur många protoner har kol? Hur många protoner har kväve? Känner du till någon typ av sönderfall som ändrar antalet protoner i den riktningen? Vet du hur den typen av sönderfall ändrar det totala antalet kärnpartiklar?

mdp
Medlem

Hjälpte det?

oreotaxi
Medlem

Registrerad: 2016-12-20

mdp skrev:

Det var avancerat för högstadiet!

Du vet att du startar med kol och slutar med kväve. Hur många protoner har kol? Hur många protoner har kväve? Känner du till någon typ av sönderfall som ändrar antalet protoner i den riktningen? Vet du hur den typen av sönderfall ändrar det totala antalet kärnpartiklar?

Hörde av mig till en av mina kollegor för hjälp och som tur var räddade han mig i sista sekunden från att missa ett viktigt A poäng. Tack ändå! smile Undrar bara varför du tycker att det är för avancerat för ÅK 9, är det verkligen sant eller lägger dom bara högre krav på oss nu för tiden?

Senast redigerat av oreotaxi (2016-12-21 14:42)

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Nej jag håller inte riktigt med mdp om att det är för avancerat även om det finns enklare och mer intressanta saker som man kunde gå igenom före isotoper. De flesta av de här sakerna är ju bara att kolla upp på wikipedia eller fråga en allmänbildad vuxen.

Däremot så brukar kursinnehållet i grundskolans sista år skilja sig en del mellan olika skolor så det kanske inte är nödvändigtvis så att alla skolor går igenom säg Kol-14 utan kanske gör en modul om något annat istället som den individuella läraren är mer intresserad av eller tycker är viktigare.

EDIT: Från mitt vikarierande på grundskolan är min bedömning att nivån nu och när jag gick i grundskolan 10 år sedan är ganska jämförliga annat än att förväntningarna att man ska kunna söka information på egen hand är högre (även om det sällan infrias) iochmed att man har en sökmaskin i fickan vilken inte fanns då.

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-12-21 14:58)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

mdp
Medlem

Om det räckte med svaret "C-14 --> N-14 + betastrålning", och kanske vilken typ av betastrålning det var (plus eller minus), så tar jag tillbaka.

Om det efterfrågades kärnreaktionsformel med masstal och atomnummer (även för beta(-)-partikeln), och vilken sorts neutrino som bildats, så tycker jag nog att det var hög nivå, men att det är bra!

Så här alltså:

http://www.antonine-education.co.uk/Image_library/Physics_5/Nuclear_physics/decay_05.JPG

Jag minns iaf inte att jag gjorde det själv i högstadiet för 22 år sedan, och mina gymnasieelever hade nog aldrig hört talas om kärnreaktionsformler med A,Z-notering, eller hur en skriver atomnumret för en elektron, eller att ha med neutriner i reaktionsformlerna innan de läste gymnasiefysiken. Det behöver ju inte betyda att de inte skulle ha lärt sig det i nian iofs smile

Senast redigerat av mdp (2016-12-21 17:11)

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 7-9] Kol 14-metoden

Sidfot