Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Effekt i strömkrets

[FY 1/A] Effekt i strömkrets

Zxyzxy
Medlem

Registrerad: 2015-11-14

[FY 1/A] Effekt i strömkrets

Hej! Har ett fysik problem, en fråga!

Man har två resistorer seriekopllade, ena har resistansen 33 ohm och andra 67 ohm. Värmeutvecklingen(effekten) får högst bli 0,25 W i båda resistorerna. Vilken är den högsta spänningen U på kretsen man kan få? / Tänk på att effekten inte får övergå 0,25 .

Tack för hjälpen.

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Re: [FY 1/A] Effekt i strömkrets

Visa hur du har tänkt. Men en sak som alltid är rimligt att börja med är att fundera på vad som vi vet om en krets som är seriekopplad. Vad betyder det för resistorerna? Vad kan jag dra för slutsatser? Försök inte alltid leta en formel utan tänk efter vad själva situationen betyder.

Senast redigerat av Woozah (2016-12-20 08:30)

Zxyzxy
Medlem

Först tänkte jag att ersättningsresistansen är 100 ohm. Strömmen blir U/100. Och effekten för varje motstånd blir : P=I^2*R

P1=U^2/100^2 * 33

P2= U^2/100^2 * 67

p1=p2= 0,25

Men vet inte hur jag ska forsätta, eller om jag har gjort rätt hitills?

Tack för svar smile

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Ja, ersättningsresistansen är LaTeX ekvation. Vi vet också att strömmen genom en seriekoppling är lika stor. Är spänningen det? Vi vet också att effekten P beror på strömmen och spänningen, d.v.s. P=UI.

Försök ta reda på hur stor spänning som ligger över varje komponent, det är också begränsningen.

Edit: Ture33 gav hela resonemanget, så jag antar att du kan titta på hans lösning om du fastnade.

Senast redigerat av Woozah (2016-12-20 09:39)

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Zxyzxy skrev:

Först tänkte jag att ersättningsresistansen är 100 ohm. Strömmen blir U/100. Och effekten för varje motstånd blir : P=I^2*R

P1=U^2/100^2 * 33

P2= U^2/100^2 * 67

p1=p2= 0,25

Men vet inte hur jag ska forsätta, eller om jag har gjort rätt hitills?

Tack för svar smile

Strömmen genom kretsen blir mycket riktigt U/(R1+R2) dvs U/100

Sen undrar jag om de menar totala effekten ska vara mindre än 0,25 W eller om de vill att effekten i vardera resistorn ska vara < 0,25?

I fallet totala effekte så får du p = U*I = U*U/100 sen kan du lösa ut P.

I det andra fallet måste man beräkna effektutvecklingen i vardera resistorn, då är det spänningsfallet över resistorn vi ska sätta in i P=U*I, I är samma som tidigare, U = R*I, P = R*I^2 = R*U^2/100^2

i lilla resistorn 33*U^2/100^2, i stora 67*U^2/100^2, bägge dessa måste var för sig vara mindre än 0,25. Det räcker i och för sig att räkna på det högre motståndsvärdet, den andra effekten blir ju lägre.

anders45
Medlem

Registrerad: 2015-03-23

Zxyzxy skrev:

Hej! Har ett fysik problem, en fråga!

Man har två resistorer seriekopllade, ena har resistansen 33 ohm och andra 67 ohm. Värmeutvecklingen(effekten) får högst bli 0,25 W i båda resistorerna. Vilken är den högsta spänningen U på kretsen man kan få? / Tänk på att effekten inte får övergå 0,25 .

Tack för hjälpen.

Formeln för effekt är
LaTeX ekvation
Efterkom motstånden är kopplade i serie så går det samma ström genom dem.
Vilket motstånd har den största effektutvecklingen?
Detta medför att den maximala strömmen genom detta motstånd ( och i seriekopplingen ) kan beräknas.
Ohms lag ger sedan svaret.

Zxyzxy
Medlem

ture33 skrev:

Strömmen genom kretsen blir mycket riktigt U/(R1+R2) dvs U/100

Sen undrar jag om de menar totala effekten ska vara mindre än 0,25 W eller om de vill att effekten i vardera resistorn ska vara < 0,25?

I fallet totala effekte så får du p = U*I = U*U/100 sen kan du lösa ut P.

I det andra fallet måste man beräkna effektutvecklingen i vardera resistorn, då är det spänningsfallet över resistorn vi ska sätta in i P=U*I, I är samma som tidigare, U = R*I, P = R*I^2 = R*U^2/100^2

i lilla resistorn 33*U^2/100^2, i stora 67*U^2/100^2, bägge dessa måste var för sig vara mindre än 0,25. Det räcker i och för sig att räkna på det högre motståndsvärdet, den andra effekten blir ju lägre..

Det var fall 2. Det jag missa var att förstå att man behöver räkna på det högre motståndet. Men svaret blir då 6,1. Det är det högsta right?

Tack

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Effekt i strömkrets

Sidfot