Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Kolväten och tensider

[KE 1/A] Kolväten och tensider

ediskey
Medlem

Registrerad: 2016-11-13

[KE 1/A] Kolväten och tensider

Hur påverkar tensiderna miljön, om ma exemeplvis släpper ut tvättmedel, tvål etc. och är alla tensider giftiga och varför?

If you want success, never stop trying

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] Kolväten och tensider

Hur har du tänkt själv? Meningen med Pluggakuten är att du skall få den hjälp du behöver för att kunna lösa uppgiften själv, inte att någon annan skall göra uppgiften åt dig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ytaktivt_%C3%A4mne

ediskey
Medlem

Registrerad: 2016-11-13

Smaragdalena skrev:

Hur har du tänkt själv? Meningen med Pluggakuten är att du skall få den hjälp du behöver för att kunna lösa uppgiften själv, inte att någon annan skall göra uppgiften åt dig.

Ja förlåt, jag har ju inte tänkt att någon annan ska lösa det, jag stressade igenom frågan bara.
Har tänkt att kolväten lägger sig som ett lager runt och löser upp cellerna pga lika löser lika. Tensider har ju två delar och den fettälskande delen kanske funkar på samma sätt, men jag förstår inte, har de samma funktion. Jag vet att tensiderna sänker ytspänningen men jag får inte ihop hur de två samverkar eller vad som skiljer de åt, kolväten sänker ju inte ytspänningen iaf.

If you want success, never stop trying

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

En fråga i sammanhanget är vad man menar med tensider. Om man inkluderar de lipoproteiner som finns i lungorna, så är de definitivt inte giftiga, utan nödvändiga för att vi skall kunna andas.

Om man tvättar sig med tvål (en tensid) så tvättar man ju även bort en del av det fett som behöver finnas i huden, och behöver använda handkräm för att kompensera.

Tensider bör kunna ställa till en hel del trassel i cellmembranen. Hela cellmembranen är i princip en dubbel micell - polära grupper mot insidan och utsidan, opolära inne i själva membranen.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

ediskey skrev:

Smaragdalena skrev:

Ja förlåt, jag har ju inte tänkt att någon annan ska lösa det, jag stressade igenom frågan bara.
Har tänkt att kolväten lägger sig som ett lager runt och löser upp cellerna pga lika löser lika. Tensider har ju två delar och den fettälskande delen kanske funkar på samma sätt, men jag förstår inte, har de samma funktion. Jag vet att tensiderna sänker ytspänningen men jag får inte ihop hur de två samverkar eller vad som skiljer de åt, kolväten sänker ju inte ytspänningen iaf.

Tensider finns ju som sagt exempelvis i tvål. Om du gnider in händerna med fett (olja, smör) och tvättar händerna med tvål, vad händer då? Skulle något liknande kunna hända med fettbaserade strukturer hos djur?

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Kolväten och tensider

Sidfot