Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B]Vågor

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[FY 2/B]Vågor

Hej!

Jag har fastnat på en uppgift som jag inte alls förstår. Uppgiften är:

Figuren visar plana vattenvågor som passerar en öppning där vågorna böjs. (Se bild nedan)
A. Avgör om böjningen blir mer eller mindre markerad med samma vågor när vi gör öppningen 1) smalare, 2) bredare.
B. Avgör om böjningen blir mer eller mindre markerad med samma öppning när våglängden blir 1) mindre, 2) större.

https://cdn3.cdnme.se/4746932/8-3/dsc_0010_5857fefbe087c3141a630b28.jpg

Alltså vad menar de med markerad i detta fall; menar de tjockare streck eller? Jag tänker att böjningen för A1 fortsätter vara en halvcirkel, medan det för A2 blir mer rakt framför öppningen. Sedan tänker jag att för B1 blir vågorna tätare och för B2 blir vågorna mer glesa. Men hur ska jag göra om den informationen till hur mycket markerad vågen blir? Fattar ej.

Facits rätta svar är. A1) Mer markerad, A2) Mindre markerad, B1) Mindre markerad och B2) Mer markerad.

hm15
Medlem

Registrerad: 2016-11-18

Re: [FY 2/B]Vågor

Var sker det en försvagning/förstärkning?

Kamel
Medlem

hm15 skrev:

Var sker det en försvagning/förstärkning?

Hur menar du? Bilden visar bara en öppning, då borde det väl bara vara en helt vanlig böjning utan interferens?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Hur skulle det kunna bli böjning utan interferens?

Kamel
Medlem

Smaragdalena skrev:

Hur skulle det kunna bli böjning utan interferens?

Jag hänger inte alls med nu. Det är ju en böjning för att det är en enda "vågrörelse" som flyter genom en öppning. Hade det t.ex. varit två öppningar så hade man ju två "vågrörelser" som påverkar varandra och därmed interfererar vågorna.

Smaragdalena
Medlem

Tja, jag tänkte på att man får interferensmönster även från en enkelspalt.

Kamel
Medlem

Smaragdalena skrev:

Jaha okej, men gäller det även för vattenvågor att det bildas ett interferensmönster vid en enda öppning? För i boken har de bara ritat enkla halvcirklar då det varit en öppning. Så blev förvirrad nu.

Och vet du vad de menar med ordet markerad i uppgiften jag skrev i trådstarten?:0

Kamel
Medlem

Bump.

Smaragdalena
Medlem

Vågor borde väl bete sig likadant vilka vågor det än är, om hinder eller spalter är av jämförbar storlek (mätt i våglängder).

Att böjningen blir mer markerad borde betyda att vågen är mer krökt, som ett O är mer krökt än en n0lla (och nu tänker jag i lodrät riktning).

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Kamel skrev:

Smaragdalena skrev:

Jaha okej, men gäller det även för vattenvågor att det bildas ett interferensmönster vid en enda öppning? För i boken har de bara ritat enkla halvcirklar då det varit en öppning. Så blev förvirrad nu.

Ja på sätt och vis även om det konceptuellt är mer en fråga om att vågen interfererar med sig själv än med andra (komponenter av) vågor.

Vad 'markerad' innebär förblir förvirrande då den kritiska parametern vid enkelspaltsdiffraktion kan anses vara spridningsvinkeln inom vilken majoriteten av intensiteten är koncentrerad. Jag hade en längre diskussion av begeppet uttänkt i mitt huvud men slutsatsen är ändå att de två situationerna inte nödvändigtvis uppfattas som olika 'markerade' i praktiken beroende på hur man definierar 'markering' som ett relativt eller absolut begrepp.

Så jag skulle bara ta det sagt att: Större spridningsvinkel innebär mindre markerad och bara föra diskusionen därifrån. Avser facit att markerad betyder motsatsen får man bara slänga händerna i luften och säga whatever.

Rent för hur spridningen skiljer sig kan man konsultera hyperphysics:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb … slitd.html
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb … it.html#c1

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-12-21 20:52)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Kamel
Medlem

Smaragdalena skrev:

Vågor borde väl bete sig likadant vilka vågor det än är, om hinder eller spalter är av jämförbar storlek (mätt i våglängder).

Att böjningen blir mer markerad borde betyda att vågen är mer krökt, som ett O är mer krökt än en n0lla (och nu tänker jag i lodrät riktning).

Okej, då förstår jag. Tack!smile

Sidfot