Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Kaströrelse i elektriskt fält

[FY 2/B] Kaströrelse i elektriskt fält

Naturaren98
Medlem

Registrerad: 2016-11-05

[FY 2/B] Kaströrelse i elektriskt fält

Hej behöver hjälp med denna uppgift:

I en katodstrålerör passerar elektroner med farten 6,0*10^6 m/s mitt emellan två parallella metallplattor. Plattornas längd är 5,0cm och avståndet mellan dem är 1 cm. Efter passagen mellan plattorna träffar elektronerna en stor, fluorescerande skärm och ger upphov till en ljusfläck på den. Hur stor spänning kan högst läggas mellan plattorna utan att ljusfläcken försvinner?

Jag vet vilka formler jag behöver använda och vad jag ska göra, men det blir fel. Visst är det U i fältet som jag ska få ut och för att göra det använder jag F=m*a och F=E*e och E=U/d , men problemet är att jag inte vet hur jag ska få ut a (accelerationen). Den behöver jag ju för att kunna beräkna F. Jag har ju att V=6,0*10^6m/s och s= 0,05. Men jag tänker, rörelsen är ju parallel med plattorna, då borde det väll inte finnas någon acceleration? Hur gör jag?

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Re: [FY 2/B] Kaströrelse i elektriskt fält

Hur skulle du ha gjort om accelerationen istället hade varit tyngdaccelerationen, och en kula skulle skjutas mellan två plattor utan att slå i den nedre?

Naturaren98
Medlem

Registrerad: 2016-11-05

Kraften som är uppåt riktad skulle väl vara lika stor som tyngdkraften i sånna fall? och sedan skulle man väll likställa F med F=mg? och på så sätt sedan få ut U. Men hur gör man när det är elektroner, för deras tyngdacceleration är försumbar?

Senast redigerat av Naturaren98 (2016-12-18 13:00)

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Det är som en kaströrelseuppgift. En kula som påverkas av tyngdkraften får en acceleration a riktad "nedåt". Dess läge jämfört med starthöjden ges av at^2/2.

En elektron som påverkas av en elektrisk kraft får en acceleration a riktad mot den ena plattan. Dess läge jämfört med starthöjden ges, precis som i kaströrelseuppgiften, av at^2/2.

Accelerationen kan du räkna ut med hjälp av den elektriska kraften och elektronens massa. Tiden kan du räkna ut med hjälp av starthastigheten och sträckan i x-led.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Kaströrelse i elektriskt fält

Sidfot