Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Vänster- och högermultiplikation av matriser

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

[HSM] Vänster- och högermultiplikation av matriser

God morgon!

Jag har en fråga om multiplikation av matriser. Matrismultiplikation är ju inte (by default) kommutativ, varför det blir viktigt att hålla isär multiplikation från höger och från vänster. Min bok kallar det för höger- respektive vänstermultiplikation. Om det heter något annat får ni gärna upplysa mig om det. Min fråga är dock: Vilken matris är det som ska vara till vänster? Om jag har en matris LaTeX ekvation, samt en godtycklig tvåpunktsvektor, säg (x;y), vilken ska vara till vänster vid vänstermultiplikation och vilken ska vara till höger vid högermultiplikation? Jag tänker att det borde vara 2x2-matrisen, eftersom det är den "nya", men jag är osäker. Förlåt om det är en dum fråga, är ganska trött.

PS: Finns det något bättre sätt att skriva matriser på i MathSymboliser?

Tack på förhand!

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Re: [HSM] Vänster- och högermultiplikation av matriser

För att matrismultiplikaion ska vara definierad så måste multiplikationen A*B kräva att  antalet kolonner i A vara lika många rader i B.

Dvs, om du har en matris 2x2 och en 2x1 vektor så är inte (2x1)*(2x2) definierad medan (2x2)*(2x1) är det.

Så i ditt fall är vektor till höger och matrisen till vänster.

Senast redigerat av Woozah (2016-12-18 09:56)

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [HSM] Vänster- och högermultiplikation av matriser

Okej, tack så mycket!

Sidfot